Meestal is vrij snel na de kwalificatie duidelijk wat de startopstelling van de race wordt. Los van een mogelijke gridstraf of een pitstart vanwege late wijzigingen, ligt de uitslag meestal vrij snel vast.
In Spanje duurt het echter wat langer. Lance Stroll wordt nog onderzocht voor procedurele fouten. De Aston Martin-coureur hield zich niet aan de instructies voor het wegen van de coureurs na de sessie, en daar moesten de stewards van de FIA zich nog over buigen. Stroll had namelijk te veel tijd in zijn garage doorgebracht, wat verboden is omdat het team anders kan knoeien met het gewicht in zijn racepak, waardoor hij dus lichter zou kunnen zijn in de auto.
Stroll moest zich om 17:45 bij de stewards melden, maar ruim twee uur later was er nog altijd geen oordeel. De FIA laat desgevraagd aan RacingNews365 weten dat het onderzoek vertraging heeft opgelopen "vanwege onvoorziene omstandigheden". Wat dit precies inhoudt, is niet duidelijk. Mogelijk wordt er op zaterdag geen oordeel meer geveld en zal de startopstelling dus op zondagochtend pas duidelijk worden.
Wat voor straf er precies volgt is ook nog niet duidelijk. Het lijkt een situatie te zijn die in dezelfde categorie valt als technische onregelmatigheden, zoals bijvoorbeeld te veel slijtage van de skid blocks. In dat geval kan Stroll een diskwalificatie tegemoet zien en moet hij vanaf P20 starten in plaats van P14. De stewards kunnen echter ook kiezen voor een gridstraf, een boete (zoals toen Carlos Sainz zich niet aan de procedure voor het volkslied hield) of mogelijk zelfs een reprimande.
UPDATE: Inmiddels is duidelijk geworden dat Stroll helemaal niet deelneemt aan de Grand Prix van Spanje. Hij heeft last van pijn in zijn hand en pols en als gevolg daarvan neemt hij niet deel aan de race. Zijn oorspronkelijke startpositie, P14, blijft daardoor leeg.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!