De race in Qatar was de laatste van een zogenoemde 'triple header', drie Formule 1-weekenden achter elkaar. De Formule 1-teams vlogen eerst naar Mexico, het weekend daarna stond Brazilië op het programma en daarna vloog iedereen weer door naar Qatar. Een moordend schema voor iedereen werkzaam in de Formule 1, volgens Guenther Steiner. "Ja, het was moeilijk. Ik denk dat het de zwaarste triple header tot nu toe was", zegt de teambaas van Haas in gesprek met Motorsport Total . In Brazilië kregen de teams nog te maken met een extra probleem. Een deel van de vracht uit Mexico had vertraging en monteurs moesten tot diep in de nacht doorwerken om de auto's op tijd klaar te krijgen voor de eerste vrije training. Haas was een van de teams die vertraging opliep. "Toen de vracht in Brazilië niet kwam opdagen werd iedereen een beetje nerveus, maar toch lukte het iedereen weer. Dat is Formule 1! We klagen altijd en raken in paniek, maar toch kunnen we het dan weer aan. Dat hoort bij Formule 1-teams", aldus Steiner.
Reis naar Qatar zwaar voor F1-teams
De teambaas denkt dat de reis naar Qatar misschien wel het moeilijkste voor zijn personeel. "Het was best zwaar, want de vlucht vanuit Brazilië is een lange. De jongens moest op zondagavond al de hele garage uit elkaar halen, de auto's, alles en daarna nog een vlucht van 16 uur." Toch hoor je Steiner niet klagen. "Er zijn zeker betere dingen in het leven, maar dit jaar hoort het erbij. Ik denk dat de FOM goed werk heeft geleverd, want het lijkt erop alsof de fans het leuk vinden dat we veel races hebben."
Meest gelezen