Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Stella verklaart remproblemen van Norris: "Enige manier om dat te voorkomen"

McLaren werkte een dominante race af in China, al verliep het niet geheel probleemloos voor de Britse renstal. Lando Norris kampte in de slotfase namelijk met remproblemen. Teambaas Andrea Stella legt uit hoe dat zit.

Norris podium China race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het ging in China allemaal niet van een leien dakje voor Lando Norris, en de remproblemen waar hij in de slotfase van de race tegenaan liep deden daar nog een schepje bovenop. De McLaren-coureur reed keurig op de tweede plek en leek zelfs in staat te zijn teamgenoot Oscar Piastri nog aan te vallen in de strijd om de overwinning, maar in de laatste ronden werd het gat ineens een stuk groter en bleek dat Norris zijn best nog moest doen om zijn tweede plek te verdedigen.

Uiteindelijk is hem dat wel gelukt, maar waar kwamen die problemen toch vandaan? Teambaas Andrea Stella legt uit in gesprek met onder meer RacingNews365. "We moesten voorkomen dat er teveel druk op het rempedaal kwam, om zo een piek te voorkomen. Daarom was het dus belangrijk dat er steeds met wat minder kracht geremd werd, waardoor we op het punt kwamen dat het in de laatste ronden ontzettend veel tijd vergde om telkens van gaspedaal naar rempedaal te switchen en zo de bocht door te komen." 

Stella weet inmiddels waar het probleem vandaan kwam, maar laat daar verder niet té veel over los. "We begrijpen het probleem, al kan ik niet alle details bespreken. Maar het had allemaal te maken met een lek in één van de componenten. Niet met de remleidingen, maar wel ergens anders."

Dat probleem had dan ook een significante impact op de rijstijl van Norris, legt de Italiaan uit. "De voornaamste oplossing was in dat geval het beperken van de remdruk, dus kon hij wel remmen maar gewoon heel voorzichtig. Dus een remweg die normaal gesproken honderd meter zou zijn, was nu tweehonderd meter lang. Dat werd richting het einde zelfs driehonderd meter, omdat Lando telkens moest liften en daarna enkel voorzichtig kon remmen. Dat was de enige manier om te voorkomen dat het lek te groot werd."

Praat mee!

x
Breaking 'Red Bull vervangt per direct teamgenoot Verstappen'