Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-steward onthult: deze straf zou Verstappen in Bahrein krijgen

Formule 1-steward Emanuele Pirro doet een boekje open over tracklimits tijdens de Grand Prix van Bahrein en de omstreden inhaalactie van Max Verstappen op Lewis Hamilton.

Max Verstappen moest het in de strijd om de overwinning in de Grand Prix van Bahrein nipt afleggen tegen Lewis Hamilton. De Nederlander moest van zijn team na een omstreden inhaalactie de plek teruggeven aan Hamilton. Formule 1-steward Emanuele Pirro doet in de Corriere dello Sport een boekje open over die inhaalactie en de tracklimits tijdens het GP-weekend. "Het was duidelijk dat zowel in de trainingen als in de kwalificatie degene die in bocht vier buiten de baan zou komen, zijn rondetijd zou verliezen. Dat is ook meerdere keren bij meerdere coureurs gebeurd", legt Pirro uit. Voor de race veranderde die regel echter. Als een coureur meerdere keren buiten de baan zou raken of er een blijvend voordeel van zou hebben, dan zouden de commissarissen zich er over buigen. Hamilton maakte gretig gebruik van de interpretatie van de regel en reed ronden lang buiten de baan in bocht vier. Pirro: "Hamilton ging wat te vaak over de tracklimits heen, waardoor er een herhaaldelijk voordeel ontstond. Daarom heeft Masi, de enige die de autoriteit heeft om met de teams te praten, Mercedes gebeld om ze te waarschuwen dat wanneer Hamilton het nog vaker zou doen hij de zwart-witte vlag zou krijgen. Dat hem uiteindelijk een straf zou kunnen opleveren". legt hij uit. Hamilton hield zich daarna netjes aan de regels. Hoewel de meningen verschillen over tracklimits en de interpretatie ervan, is de inhaalactie van Verstappen op Hamilton een makkelijke zaak, vindt Pirro. "Daar kan geen misverstand zijn, volgens het sportieve reglement paragraaf 27.3 is het namelijk heel duidelijk: Je kunt geen inhaalactie doen waarbij je over de tracklimits gaat. Verstappen heeft dat wel gedaan, al deed hij het niet met opzet, hij ging simpelweg wat wijd. Op dat moment heeft Masi Red Bull gewaarschuwd en geadviseerd dat Verstappen zijn positie terug zou kunnen geven. "Een wedstrijdleider zal namelijk nooit iets verplichten, want dat mag hij niet, hij mag het alleen suggereren. Verstappen gaf de plek terug en zo hoefde wij de casus niet meer specifiek te behandelen." Na de race zei Verstappen dat hij liever de race had gewonnen met een straf, dan op deze manier tweede te eindigen. Hij was naar eigen zeggen makkelijk meer dan vijf seconden weggelopen van Hamilton in de resterende ronden. De Nederlander krijgt achteraf gelijk van de steward als het gaat om de mate van de straf, een hard gelag voor Verstappen. "Hij zou altijd maximaal 5 seconden straf hebben gekregen."

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract