Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Stewards delen dikke boete uit aan slapend Ferrari-team

Niet voor het eerst wijzen de stewards naar Ferrari, nadat een van hun coureurs op de baan gevaarlijke capriolen uithaalde.

Het was Carlos Sainz die in Q1 pontificaal in de weg reed van Oscar Piastri. Hij kwam de pitstraat uit en bewoog zich naar de racelijn, maar de Australiër was bezig aan een snelle ronde en moest in de ankers. Het leverde Sainz geen straf op, maar een reprimande, oftewel een tik op de vingers. Het was zijn eerste waarschuwing van het jaar. Ferrari krijgt echter een dikke boete van 5000 euro schoon aan de haak. Waarom? Men had Sainz niet gewaarschuwd toen hij de pitstraat uit reed. Dat leidde tot de 'potentieel gevaarlijke' manoeuvre van de Spanjaard, waardoor Piastri op de rem moest.s De stewards nemen het Ferrari kwalijk dat zij niet communiceerde met Sainz over Piastri. Zij luisterden in hun onderzoek naar de radio van Valtteri Bottas, die voor de Ferrari-coureur de pitstraat uit reed. De Alfa Romeo werd wel netjes gewaarschuwd, in tegenstelling tot Sainz. De renstal vertelde hem alleen dat hij op moest passen niet de witte lijn te passeren bij het uitkomen van de pitstraat. Sainz legde uit dat hij even wel een glimp op had gevangen van Piastri, maar er blindelings van uit ging dat Oscar aan een langzame ronde bezig was. Hij wilde zo snel mogelijk naar de droge racelijn en daarom reed hij in de weg van de Australiër. De stewards snappen zijn gedachten, maar accepteren de uitleg niet. Sainz krijgt daarom een tik op de vingers, terwijl Ferrari vanwege haar negatieve rol een boete heeft gekregen van 5000 knaken. Check hieronder nog eens de beelden, vanaf 20 seconden in de video.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel