Toen de race voor de tweede keer werd herstart, ging het in Melbourne helemaal mis. Meerdere crashes en totale chaos was het gevolg, waardoor er opnieuw met de rode vlag werd gezwaaid. Omdat er nog maar een tweetal ronden op de klok stond werd de race daarna uitgereden achter de safety car. De coureurs begonnen die laatste ronde achter de safety car in een bepaalde volgorde, bepaald door de FIA aan de hand van de laatste startopstelling, met de gecrashte coureurs ertussenuit gehaald.
Haas in protest
Haas was het daar niet mee eens, omdat volgens de reglementen 'de volgorde van de auto's bepaald moet worden aan de hand van het laatst mogelijke meetpunt waarbij de posities van alle auto's kon worden bepaald'. Volgens Haas was dit niet de opstelling van de herstart, maar de volgorde bij de Safety Car 2-lijn, aan het einde van het rechte stuk. Ter hoogte van die lijn had Haas-coureur Nico Hulkenberg na de start al een plek goed gemaakt en dus zou hij op die manier hoger eindigen in de uitslag.
Wedstrijdleider erbij
De stewards haalden de wedstrijdleider erbij, die tekst en uitleg moest geven. Hij vertelde dat op het moment dat de volgorde werd bepaald voor de laatste ronde achter de safety car, hij dit deed aan de hand van de opstelling bij de laatste herstart. Deze was volgens hem 'het meest betrouwbaar kijkende naar de data die hij op dat moment tot zijn beschikking had'. Haas was het daar dus niet mee eens en wees op de Safety Car 2-lijn. Alhoewel Haas erkende dat de GPS-data ten tijde van alle chaos misschien niet betrouwbaar was, wees men wel op de mogelijkheid om timing te gebruiken.
Stewards oordelen
De stewards gingen daar echter niet in mee en ze leggen uit waarom. In artikel 57.3 staat dat 'het laatste punt waarop het mogelijk was om de positie van alle bolides te bepalen' moet worden gebruikt. Volgens de stewards moet dit gedaan worden in de context van een race die aan tijd gebonden is. Daarom moet de wedstrijdleiding een knoop doorhakken onder tijdsdruk en met beleid, aan de hand van de meest geschikte informatie die ze op dat moment tot hun beschikking hebben. In deze omstandigheden is dat ook wat de wedstrijdleiding volgens de stewards heeft gedaan en dus is het protest afgewezen. De uitslag voor de GP van Australië blijft staan.
Meest gelezen