Max Verstappen en Lando Norris zorgden voor een waar spektakel in de slotfase van de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten. De strijd om het laatste plekje op het podium werd fel uitgevochten, waarbij Norris Verstappen uiteindelijk in bocht 12 buiten de baan inhaalde. De stewards waren onverbiddelijk en gaven de Brit een straf van vijf seconden. Maar hoe kwamen de stewards tot deze beslissing?
De stewards geven aan dat Norris Verstappen via de buitenkant van de bocht inhaalde, maar niet op gelijke hoogte zat bij de apex. Volgens de Driving Standards Guidelines verloor Norris daarom het 'recht' op de bocht. Omdat Norris uiteindelijk de baan verliet en voor Verstappen de baan op kwam, wordt dit door de stewards beschouwd als een geval van leaving the track and gaining a lasting advantage. Oftewel: het verlaten van de baan en daar uiteindelijk een blijvend voordeel uit behalen.
Dan leggen de stewards nog uit waarom er is gekozen voor een straf van vijf seconden in plaats van tien seconden. Een straf van tien seconden wordt namelijk aanbevolen in de richtlijnen. Maar Norris had, nadat hij zijn inhaalmanoeuvre had uitgevoerd, weinig andere keus dan de baan te verlaten, omdat Verstappen zo dichtbij was. De Nederlander kwam daarbij ook buiten de baan terecht. Daarom besloten de stewards ook om deze track limit voor Norris niet te tellen.
Zoals bij elke straf wijzen de stewards erop dat teams het recht hebben om in beroep te gaan, maar dat doet McLaren niet. Teambaas Andrea Stella liet eerder al het volgende weten. "Onze positie is heel duidelijk: we kunnen niet in beroep gaan. Het hoofdstuk is nu afgesloten en we gaan door naar de volgende race", zo liet hij zich ontvallen in gesprek met Sky Sports.
Bekijk hier de beelden van de 'aanvaring' tussen Verstappen en Norris. En laat hieronder in onze poll weten wie volgens jou de schuldige is!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!