In zijn column na de race voor RacingNews365 beschrijft voormalig Formule 1-teambaas Paul Stoddart waarom Max Verstappen een klasse apart is, of Mercedes blij zal zijn met een dubbel podium en wat Ferrari moet doen om uit haar huidige situatie te komen.
Max subliem, Perez moet zich verbeteren
Red Bull gaat heel erg blij zijn en dat verdienen ze ook, want we dachten allemaal dat de auto die Adrian Newey vorig jaar ontworpen had de beste auto was die hij ooit ontworpen had. En nu gaan ze door en doen ze het dit jaar nóg beter. Max is onberispelijk en zo'n beetje elke ronde zit hij op zijn limiet. Hij presteert op dit moment op de top van zijn kunnen, en als je de beste coureur in de beste auto zet, krijg je jammer genoeg (of niet jammer, dat ligt eraan van wie je fan bent) een saai kampioenschap. Naast het feit dat Max zo ver vooraan rijdt dat het niet grappig meer is en dat hij de enige is die het kampioenschap kan verpesten, denk ik dat we vroeg voor het einde van het kampioenschap al een winnaar gaan zien, zowel voor de coureurs- als voor het constructeurskampioenschap. Maar dan, dan gaat het om wie de tweede plek gaat bemachtigen. Als Sergio Perez zijn tempo behoudt zal je zien dat beide Red Bulls aan de horizon zullen verdwijnen. Maar als dit niet het geval is, lijkt het erop dat Mercedes voor Aston Martin terecht gaat komen in het kampioenschap, aangezien ze goede stappen maken met de auto. Ik maak me een beetje zorgen om Sergio, want er zijn al teveel zaterdagen geweest dat hij een slechte kwalificatie kende, en hiermee laat hij een boel kansen liggen, wat zowel hij als het team sowieso ook wel weten.
Mercedes komt opeens heel snel dichterbij
Het Circuit de Barcelona-Catalunya is een goed circuit om de coureurs met elkaar te vergelijken, aangezien er door de jaren heen al ontzettend veel getest is en iedereen heeft ontzettend veel data van het circuit, ondanks dat de chicane verdwenen is. Maar het is een mooi circuit om te zien waar de teams nu echt staan en ik denk dat het duidelijk is dat Mercedes een enorme inhaalslag gemaakt heeft. Sneu voor Aston Martin, want ik had graag gezien hoe Fernando Alonso de tweede plaats behield, maar ik denk dat het erg moeilijk gaat worden als Mercedes zo doorgaat. Ik hoorde gisteren een interview met Toto Wolff en hij zei dat het zijn keuze was om de koers waar te veranderen. Dit kost waarschijnlijk ontzettend veel in ontwikkeling en geld, maar de resultaten zijn er naar. Houd in je hoofd dat ze een beetje meer windtunneltijd krijgen binnenkort, zeker meer dan Red Bull. Ik denk dat ik kan zeggen dat Mercedes de goede kant opgaat. Maar terwijl ik dit zeg, weet ik ook dat 'het beste team van de rest van het veld zijn' niet genoeg is voor Mercedes. Het gat van 25 seconden kwam doordat Max Verstappen een nieuwe set softs erop zette, terwijl hij dit waarschijnlijk niet nodig had. Ik geloof echt niet dat Max in die auto aan het pushen was, hij zat gewoon op cruise control onderweg naar de eindstreep om de overwinning op te halen.
]
Teamgenoten moeten elkaar niet raken
Ik denk oprecht dat het een fout was van George Russell toen hij tijdens de kwalificatie op Lewis Hamilton inreed. Hij wist niet dat hij daar zat, maar het is natuurlijk niet fijn om te zien. Als teambaas zeg je voor elke race tegen jouw coureurs: 'Jullie mogen prima racen en vechten, doe wat je wil, maar raak elkaar niet'. Ik heb helaas ook met zo'n situatie te maken gehad en het is niet leuk. De coureurs weten dat ze fout zitten, dus je hoeft niet veel tegen ze te zeggen, maar het zou niet mogen gebeuren.
Wat is er aan de hand bij Ferrari?
De bandenstrategie van zowel Ferrari als Aston Martin, maar vooral Ferrari, verbaasde mij. Dat ze de harde banden zo snel eraf haalden. Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat zowel Ferrari als Aston Martin niet de juiste strategie hadden gisteren. In de jaren 90 was er een situatie waarbij de laatste wereldkampioen voor Ferrari in 1979 was. Ik heb bijna het gevoel dat we dezelfde kant op gaan nu. Ze zijn niet half zo slecht als dat ze toen waren, maar ik zie elk weekend fouten. De auto is snel genoeg over één ronde, maar waar was Charles Leclerc in de race? Er is geen consistentie. En dan kom je naar de zondag toe met bijna de verwachting dat Ferrari de strategie ergens gedurende de race wel zal verpesten en dat is niet de bedoeling. Het is het eerste jaar van Fred Vasseur, maar als ik Ferrari was, had ik me serieus zorgen gemaakt. Ze krijgen geen waar voor het geld dat ze in de auto stoppen en op een gegeven moment kom je dan bij een punt dat er beslissingen gemaakt moeten worden. Vroeger had je Luca di Montezemolo die deze beslissingen maakte, maar ik weet niet zo goed wie vandaag de dag nu deze beslissingen maakt en wanneer deze gemaakt gaan worden. Het is Fred zijn eerste jaar, maar ik weet niet zeker of hij wel genoeg tijd gaat krijgen om dit recht te zetten. Ik denk het eigenlijk niet. Laten we eerlijk zijn, ze zullen nooit Adrian Newey strikken. Hij is waarschijnlijk de enige op dit moment waarvan ik denk dat hij oprecht talent heeft om Ferrari hieruit te halen en de kampioenschappen terug te brengen. Dus ik ben bang dat ze vastzitten tussen de budget cap en het feit dat er niemand is die hen naar voren kan helpen. Het is jammer want Ferrari is een naam en een team dat geassocieerd wordt met de Formule 1. Los van wie je support, het is sneu om Ferrari zo te zien.
Meest gelezen