Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Stoddart laat geen spaan heel van 'schandalige' FIA: "Ze moeten zichzelf eens onderzoeken!"

RacingNews365's F1-columnist, voormalig F1-teambaas Paul Stoddart, velt zijn oordeel over de controversiële FIA-beslissingen die in Saoedi-Arabië werden gemaakt, terwijl Max Verstappen en Sergio Perez een geweldige race reden.

RacingNews365 F1-columnist Paul Stoddart, voormalig teameigenaar van Minardi, velt in zijn column na de GP van Saoedi-Arabië zijn oordeel over de afhandeling van de tijdstraf voor Fernando Alonso. Hij vindt dat er meer moet worden gedaan om dit soort 'grappen' te voorkomen en houdt zich op zijn zachtst gezegd niet in.

FIA moet zichzelf onderzoeken

De FIA moet eens heel goed in de spiegel kijken. Er zijn 100 miljoen mensen die wereldwijd naar de sport kijken, maar niemand geeft er ook maar iets om als de regels tot in het extreme worden toegepast. Laten we om te beginnen terug gaan naar de start. De Aston Martin van Fernando Alonso stond iets te ver naar links bij de start? Kom op, jongens... Valt daar een voordeel uit te halen? Nee. Haalde Fernando er iets uit? Nee. De regels zijn niet meer veranderd sinds ik uit de sport ben verdwenen. Je mag niet aan de auto werken als je een straf inlost tijdens een pitstop. De regels zeggen dat je niet aan de auto mag werken, maar dat betekent niet dat je er niet mag zijn! Je mag er zijn. Waar zijn we mee bezig? Zijn we aan het racen of houden we elkaar voor de gek? Het is absoluut schandalig. Als de FIA een slechte dag heeft, dan hebben ze ook echt een hele slechte dag. In dertig jaar tijd heb ik niet zo'n onnodige safety car gezien. Wat een grap. Stroll gaf zijn auto nog net niet cadeau aan de marshals! Het had prima af kunnen worden gedaan met dubbele gele vlaggen of een virtuele safety car. Waarom zouden ze hier de safety car voor inzetten? Dit beïnvloedt de uitkomst van de race... De wedstrijdleiding hoeft niet alleen te vertrouwen op de onboardbeelden. Zij beschikken over beelden die niemand anders ziet en ik geloof er niet in dat zij niet wisten waar de auto van Stroll was. Ik geloof het simpelweg niet. Ik ben al eens achter de schermen geweest, heb al eens in die studio gezeten en ik heb met mijn eigen ogen gezien hoeveel informatie zij hebben. Sorry, ik accepteer het niet. En als het écht niet te zien was, waarom konden ze dan niet dertig seconden wachten totdat de camera's het ook wisten?

Aan het einde van de race, toen er over een mogelijke tweede straf voor Alonso werd gesproken, kwam dat niet in beeld te staan als 'under investigation'. Er werd gereageerd op tv-commentaar dat zei dat 'ze dachten dat de krik aan de achterkant van de wagen de auto raakte'. Ik wil niet dat deze sport wederom deze domme weg inslaat met al die FIA-politiek. Dat hadden we tien, twintig jaar geleden al. We hebben titels afgepakt zien worden en zware straffen uitgedeeld zien worden... Toen Max (Mosley, red.) de FIA verliet, dacht ik dat het klaar was. Jean Todt kon relatief politiek zijn, maar het was al een beetje beter. Ik hoopte echt, echt , dat we dit achter ons hadden gelaten, maar dat is duidelijk niet het geval. Als de FIA iets goeds wil doen, dan moet het een onderzoek uitvoeren naar zichzelf omdat het de sport in verlegenheid brengt. Veel mensen denken er zo over. Wat echt, echt pijn doet, is dat er op die manier weer roet in het eten van een podiumklant werd gegooid. Liberty Media, Stefano Domenicali, die mensen moeten het hebben over de FIA en zich afvragen waar ze mee bezig zijn. Je kan met niet vertellen dat ze niet over die straf wisten voordat de podiumceremonie begon. Natuurlijk wisten ze dat wel, verdorie. Als een stel lafaards wachtten ze totdat de podiumceremonie voorbij was en daarna deden ze pas het vuile werk. Het is onacceptabel. Het brengt de sport in verlegenheid. Iemand moet hiervoor ontslagen worden.

Alleen betrouwbaarheid kan Red Bull nog stoppen

Checo's race was niets minder dan briljant. Alle lof voor Red Bull dat ze de posities niet om hebben gewisseld. Ik hoorde Christian Horner na de race en ik denk dat hij ervan uit ging dat Max vlak achter Checo zou zitten en dat hij een moeilijke beslissing moest gaan nemen, maar zo liep het niet. Checo perste er de rondetijden uit die hij er ook echt uit moest pushen. Hij reed de perfecte race, en het is echt triest dat we het hebben over Alonso en de FIA, en niet over Checo en Max, die het allebei briljant deden. Max ging van de vijftiende naar de tweede plaats en reed in de laatste ronde de snelste rondetijd, wat hij duidelijk van plan was! Een briljante race van Red Bull en wat mij betreft zijn ze nu al wereldkampioen. Betrouwbaarheid is het enige wat Red Bull er nog van kan weerhouden om beide kampioenschappen te winnen. Na zijn probleem op zaterdag, waarbij de aandrijfas brak, zal Verstappen het natuurlijk sneller op de radio roepen als hij last heeft van vibraties. Het team heeft toen terecht alle data goed bestudeerd, maar persoonlijk denk ik dat Max waarschijnlijk kort op de achtervleugel van Sergio had kunnen komen als hij echt het gevoel had gehad dat de auto 100% was. Ik denk dat hij uiteindelijk graag dat gat van vijf seconden in stand wilde houden, want al pushend dat gat dichten was misschien het verschil geweest tussen wel of niet de finish halen. Ik denk dat Red Bull een redelijk verstandige race reed.

De stand van zaken op weg naar Melbourne

Red Bull is van een ander niveau. Daar achter hangen Aston Martin, Mercedes - die een goed weekend hadden - en Ferrari allemaal een beetje rond. Het hangt er vanaf welk team een goede race rijdt of wie de auto aan de praat krijgt. Alpine hangt er nog een beetje aan in het 'linker rijtje'. In het 'rechter rijtje' heb je helaas McLaren, Williams en AlphaTauri. Samen met Haas en Alfa Romeo. Vijf teams vechten aan de achterkant van de grid. Melbourne is weer een heel andere Grand Prix en ik ben erg benieuwd hoe alle teams daar zullen presteren en hoe het eruit ziet als het circus Australië weer verlaat. Na drie races is het een goede maatstaf om een beetje een pikorde aan af te lezen. Melbourne is in mijn ogen nog steeds de beste race van het jaar en ik kijk er naar uit om Fernando daar zijn 101ste podium te zien pakken!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden