De Grand Prix was verschrikkelijk saai! De hoogtepunten op tv waren de gevechten om P12. Dat zegt genoeg. De sprintrace was daarentegen zeer spannend, met geweldig racen. Het resultaat van de sprint was mooi, met mijn landgenoot Oscar Piastri op het podium. Ik weet niet steeds niet wat ik van het sprintformat vind. Er moeten nog wat dingen aangepakt worden.
Het is een race, waarom is er dan geen podium? Het is gewoon heel saai zo na afloop. Je ziet het na de sprint bij de interviews. Niemand weet waar hij nou naar toe moet lopen. Daar kunnen nog wat dingen aan gewijzigd worden. Dat zou goed zijn voor de sport, want als je de sprint erin houdt, zorg er dan ook voor dat het echt een evenement van formaat is.
Verstappen een klasse apart
Max was weer een klasse apart. Niemand kan in iets tegen hem inbrengen, of tegen Red Bull. Sommige teams hadden het dit weekend weer lastig. Alle spanning was echter veroorzaakt door het weer. In die ene training was er namelijk geen meter gereden in droge omstandigheden. Daardoor was iedereen qua set-up helemaal nergens. Dat viel op. McLaren bijvoorbeeld, met een set-up voor regen, of George Russell, met een verkeerde achtervleugel.
Het incident in de eerste bocht waar Oscar Piastri uitviel, was gewoon een domme actie, waarbij de schuld absoluut bij Carlos Sainz ligt. Ik heb meerdere keren naar de beelden gekeken en als hij niet had gezien dat Oscar er zat, dan had hij het op zijn minst moeten verwachten. Ik haat het om coureurs de muur te zien raken in zo'n eerste bocht, met zoveel andere coureurs om zich heen. Dat had zoveel slechter af kunnen lopen. In 1998 hadden we ook zoiets, waarbij het hele veld werd geblokkeerd door een aantal auto's. Dit had precies zo'n incident kunnen zijn. Als Piastri of Sainz was gespind, dan had zich een hele nare situatie voor kunnen doen. Dat was echt Carlos' schuld.
De rest van de race - ik haat het dat ik dit moet zeggen - was vrij saai. Een droge race, een optocht, op een lang circuit waar je niet met achterliggers te maken krijgt. Het meest interessante van de race waren Max' zijn opmerkingen op de radio, het plagen van zijn engineer. Als dat alles is wat Max te doen heeft, dan verveelde hij zich waarschijnlijk ook tijdens de Grand Prix!
Verstappen alleen door regelwijzigingen te stoppen
Je moet Max en Red Bull even buiten beschouwing laten. Ze zijn ongenaakbaar. Het doel van elk ander team is om hen van hun troon te stoten, maar totdat de Formule 1-regels weer veranderen, gaat er aan die dominantie ook niets veranderen. We zagen het met Vettel bij Red Bull van 2010 tot en met 2013 en we zagen het met Hamilton van 2014 tot en met 2020. Alleen in 2016 lieten ze Rosberg nog even kampioen worden.
Jammer genoeg gaat dat tegenwoordig zo. Zodra er grote regelwijzigingen zijn, dan is er een team dat daar dominant uit komt. Minder windtunneltijd of niet, Red Bull en Verstappen kunnen dit én volgend jaar comfortabel kampioen worden. We gaan dus nog zo'n periode tegemoet. Ik wil echter niet zeggen dat het saai is, want de strijd achter Red Bull is mooi om te zien.
Ook interessant:
Gretige Verstappen neemt met minder geen genoegen
In de nieuwste RN365 F1-podcast met Rudy van Buren, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk wordt er uitvoerig nagepraat over Verstappens dominantie in België, de discussies met zijn engineer, maar ook over Sergio Perez vs. Lewis Hamilton, de opmars Oscar Piastri en nog véél meer. Beluister 'm hieronder.Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 30 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP België 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!