Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Stoddart: "Verstappen klasse apart, grote problemen voor Mercedes"

RacingNews365's F1-columnist, voormalig Minardi-teambaas Paul Stoddart, blikt uitgebreid terug op de Grand Prix van Bahrein.

Paul Stoddart legt in zijn allereerste column voor RacingNews365 uit waarom hij verwacht dat Red Bull rustig naar de volgende wereldtitel zal cruisen in het Formule 1-seizoen van 2023. Ook velt hij zijn oordeel over de pijnlijke situatie bij Mercedes, terwijl hij nog veel meer verwacht van Aston Martin.

Game over na de fantastische start van Red Bull?

Max Verstappen was een klasse apart en heeft het volste vertrouwen in het seizoen. Na het winnen van de titel in 2021, onder de moeilijkste omstandigheden van het jaar - en dan heb ik het niet alleen over de laatste race - kwam hij uit het seizoen als een absolute wereldkampioen. Hij nam dat mee naar 2022, begon met DNF's en had problemen met de auto, maar het vertrouwen en de consistentie bleef. Ik ontmoette hem midden vorig jaar, toen hij met onze two seaters reed. Max heeft alles wat nodig is in de sport. Hij bevindt zich op een heel goede plek, het gaat goed met het team en ik denk dat hij gewoon weer het kampioenschap gaat winnen. Echter, het wegdek zal de volgende race in Saoedi-Arabië heel anders zijn. Daarna heb je Melbourne, wat een heel snel circuit is. Ik denk dat we tegen de tijd dat de race in Melbourne wordt afgevlagd we werkelijk weten wat de rangorde zal zijn. Voor nu lijkt Red Bull in ieder geval de favoriet van het seizoen. Vergeet niet dat ze nog geen last hebben gehad van de aerodynamische restricties. Deze auto is vorig jaar gebouwd toen ze de straf nog niet hadden gekregen!

Iconische F1-teams hebben het zwaar

Aan de andere kant heb je juist de teams die het moeilijk hebben. McLaren zit in diepe, diepe problemen en gaat Ferrari echt weer betrouwbaarheidsproblemen krijgen dit jaar? Het lijkt er zeker op. Het andere team dat in grote problemen zit, lijkt Mercedes te zijn. Ik zou op dit moment Toto Wolff niet willen zijn. Mercedes zit in de problemen, omdat het ontwerp van de auto niet goed lijkt te zijn en als ze dat willen veranderen, lopen ze tegen de budgetcap aan. De dagen dat iedereen gewoon met geld kon smijten zijn voorbij. Het wordt nu een stuk moeilijker. Voor teams die gewend zijn om een half miljard dollar per jaar uit te geven, is een daling naar 140 miljoen dollar een serieuze tegenslag. Als je met een auto die niet presteert teruggaat naar de fabriek en zegt: 'Jongens, dit werkt niet, laten we een plan B maken', dan is het niet meer mogelijk om twee designs naast elkaar te produceren en zo een nieuw aero-design of chassis te bouwen. Die dagen zijn ook voorbij: het wordt veel lastiger nu. Je kunt winst boeken als team, maar het gaat ten koste van iets anders. Ik denk dus dat Mercedes echt in de problemen zit. Ondanks dat het pas de eerste race is, zie ik niet hoe ze zich hieruit gaan redden.

Aston Martin kan het succesmodel van Red Bull kopiëren

Ik ben ontzettend trots op Fernando en ik ben heel erg blij voor hem, want hij verdient echt een topteam. Hij had eigenlijk al een viervoudig wereldkampioen moeten zijn. Fernando had nog twee kampioenschappen kunnen winnen, ware het niet dat niet alles liep zoals hij wilde. Fernando is zeker de juiste persoon om in die auto te zetten. Hij zal het team leiden en daarnaast zijn de juiste mensen en het belangrijkste, het geld, daar allemaal aanwezig. Lawrence Stroll is in staat om een wereldkampioenschapsteam te financieren en op te bouwen, want het budget telt natuurlijk alleen voor de auto, maar niet voor nieuwe windtunnels, fabrieken en dat soort dingen. Ik denk dat dit resultaat een vroeg teken is van wat komen gaat. Het doet me erg denken aan Red Bull in 2004, toen ze Jaguar overnamen. Ze namen het team uit Milton Keynes over met een paar honderd werknemers, bouwden het op en uit en jaren later hebben we het over een team dat de wereldtitel wint. Ik zie Aston makkelijk dezelfde kant opgaan. Ze hebben iemand achter het team die gepassioneerd is, zoals Dietrich Mateschitz was bij Red Bull. Daarnaast hebben ze iemand die het project kan financieren, zoals ook bij Red Bull het geval is. Ik denk dat je Aston Martin zult zien als het tweede team of het derde team in gevecht met Ferrari.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'