© Williams F1

Nieuwsoverzicht

Stoelendans in Formule 1 ligt op de loer voor Grand Prix van België

08 aug. 18:30 René Oudman 2 reacties
De Formule 1-journalist die dacht een rustige zomerstop tegemoet te gaan, komt van een koude kermis thuis. Daniel Ricciardo gooide een gigantische bom onder de transfermarkt van 2018 door pardoes Red Bull in te ruilen voor Renault, vader Stroll gooide er een (verwacht, maar alsnog) bommetje achteraan door Force India te kopen.

Hoe snel vinden er ontwikkelingen plaats op de markt? Afgelopen jaar vielen de puzzelstukjes ineens vlot in elkaar toen Red Bull, Renault, McLaren en Honda een gezamenlijke deal rond kregen tijdens de grote motorroulette. Carlos Sainz kon na de Japanse Grand Prix al in een Renault stappen, daar waar het de bedoeling was dat hij per 2018 in het geelzwart gehuld zou gaan. Brendon Hartley kon hierdoor zijn Formule 1-debuut maken, Jolyon Palmer was het kind van de rekening.

Met de zeer interessante, recente ontwikkelingen rijst de vraag wie waar rijdt tijdens de aanstaande Grand Prix van België. De eerste vrije training op Spa-Francorchamps wordt verreden op vrijdag 24 augustus en zodoende is er nog ruim de tijd om wijzigingen door te voeren. Want waarom zou Daniel Ricciardo überhaupt nog in een Red Bull willen rijden? En wie zegt dat Sergio Pérez en Esteban Ocon het seizoen ‘zomaar’ af mogen maken?

Lawrence Stroll is naast een puissant rijke man tevens onderdeel van een consortium dat het noodlijdende Force India heeft overgenomen. Stroll koopt de stal natuurlijk niet voor niets. Bij Williams wil het anno 2018 niet vlotten met zoonlief Lance en dus moet senior ingrijpen. Er is echter een merkwaardige situatie ontstaan door de aankondiging van Ricciardo én de overname van Force India. Verschillende coureurs weten nu al dat ze volgend jaar niet zullen rijden bij hun huidige werkgever.

Als het aan Jacques Villeneuve ligt, dan maakt Stroll junior per direct de overstap naar Force India. Geen gekke gedachte. Stroll kan wennen aan de werkwijze van het team en leert haar engineers en monteurs kennen. Wie het kind van de rekening moet worden lijkt in eerste instantie, hoe cru het ook is, duidelijk.

Tekst gaat verder onder foto

Sergio Pérez gaat toch niet het enige slachtoffer worden de financiële saga van Force India?
© Force India

Mercedes schijnt een waterdichte deal te hebben om wat betreft het inzetten van Ocon, en zodoende lijkt het waarschijnlijk dat Pérez het slachtoffer wordt van zijn eigen reddingsplan. De motorleverancier van Force India wil koste wat kost voorkomen dat haar Franse supertalent Ocon halverwege het seizoen zonder stoeltje komt te zitten. Rijst de vraag direct wat het aanvalsplan voor 2019 is – Ricciardo heeft immers het stoeltje bij Renault voor de neus van de 21-jarige weggesnaaid - maar de lange termijn komt later wel aan bod.

Renault zou het vast geen probleem vinden om Ricciardo eerder in te zetten en wellicht dat de Australiër daar ook wel oren naar heeft, een dusdanige stunt lijkt niet in de lijn der verwachting. Red Bull zou bijzonder in de problemen komen als ze Pierre Gasly meteen moeten laten promoveren. En waar zou Carlos Sainz onderdak moeten vinden?

De Stroll-transfer is echter eentje die maar zo eens eerder dan verwacht plaats kan vinden. Williams is het team dat daardoor in de problemen komt, aangezien er bij hen een rijder wegloopt. Maar wellicht heeft niemand er moeite mee, als Williams vanaf de Belgische Grand Prix haar reserverijder inzet…

Wat er ook gebeurt: de Formule 1 is in een zeer interessante transferperiode aanbeland en zal daar ook nog niet zo snel uit verdwijnen.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen