Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Strever Verstappen geroemd: "Dat kenmerk maakt Max én Red Bull zo goed"

Max Verstappen en Red Bull wonnen met twee vingers in de neus de GP van België, maar ondanks dat werden er het hele weekend stevige discussies gevoerd. Het is juist wat het team zo goed maakt, oordelen de mannen in de RacingNews365 F1-podcast.

Het was Max Verstappen die afgetekend de GP van België won. Vanaf P6 duurde het echter even een aantal ronden voordat hij de leiding pakte. Na 17 rondjes Spa-Francorchamps wist de Nederlander, gestart op P6, zijn teamgenoot te verschalken. In de RacingNews365 F1-podcast vraagt host Joris Mosterdijk aan podcastgasten of Verstappen, als hij het had gewild, niet binnen een handvol ronden voorbij aan Sergio Perez had kunnen zoeven. Nee, is het stellige antwoord van Rudy van Buren, die de met camperproblemen kampende Tom Coronel vervangt in de podcast. "Nee. In de eerste stint moet je de banden in leven houden. Vanuit Max' positie was het wachten, een pitstop maken en dan zien waar je staat. Het was niet 'moet, moet, moet'. Uiteindelijk duurde het vrij lang voordat hij aan Hamilton voorbij kwam, vanwege de DRS-trein waar hij in zat, maar het moest ook allemaal niet." "In plaats van alles over de kop te jagen om erbij te komen, was dit gewoon de wijze beslissing. De tijd nemen, het moment afwachten en dan tjakka ."

Discussie met Lambiase

Gianpiero Lambiase, de engineer van Verstappen, was tijdens de Belgische Grand Prix meer vocaal dan normaal via de radio, zo merkt Ruud Dimmers op. Hij denkt wel te weten waarom. "Het was wel lastig. Dat hoorde je op de boordradio. Verstappen had een goede start, won wat plekken, en zat vol onder de achtervleugel bij Hamilton. De Brit had echter DRS door Leclerc, waardoor het Max een paar rondjes niet lukte." "Als Verstappen daarna op P2 komt, wil hij heel snel naar Perez rijden, maar toen kreeg hij de boordradio 'gebruik je koppie', waarna ik dacht: 'Wat is dit nou?'. Normaal is het namelijk heel erg rustig op de boordradio, maar dat heeft er denk ik mee te maken dat ze het hele weekend geen meter in droge omstandigheden hadden gereden." Daardoor waren er volgens Dimmers veel vraagtekens over de staat van de banden. "'Hoe lang gaat de zachte band mee? Jaag ze niet over de klif? Je weet dat je zoveel sneller bent dan iemand anders'. Dat was de boodschap die ik er constant uit haalde. 'Doe maar rustig, het komt wel'. Dat zag je na de pitstop: outlap, huppakee , erop en erover en wegrijden."

Dat maakt Verstappen en Red Bull zo goed

Als Mosterdijk vervolgens een ingestuurde luisteraarsvraag in de groep gooit, 'waarom duurde het zeventien ronden, maar verdween Verstappen vervolgens zo ver aan de horizon?', leggen Dimmers en Van Buren dat graag uit. Dimmers trapt af. "Je zit (aan het begin van de race, red.) in een stint, vraagt iets meer van je banden in het verkeer, maar als je vooraan rijdt, dan kan jij het tempo dicteren. Het hele weekend was Verstappen een kleine seconde sneller, los van de sprintkwalificatie. Dat liet hij gewoon weer zien. " "Maar als je dan Perez bent...", zucht hij. "Het waren 27 ronden en hij rijdt 'm op ruim 22 seconden. Als je terugrekent, dan krijg je eigenlijk 0,8 aan je broek per ronde. Ook dan hoor je weer 'Max, rustig aan, gebruik je koppie'. Dat soort dingen, maar als coureur zit je in een ritme. Als je langzamer moet gaan rijden, dan is dat onnatuurlijk en niet leuk." Van Buren vult aan en weet wel waarom Verstappen weinig zin had om het verzoek van zijn engineer, om het rustiger aan te doen, in te willigen. "De auto is heel erg goed. Dan ga je voor jezelf andere doelen stellen. Zoals in Hongarije: 25 seconden voor? Dan kan 28 ook wel, of 31. Kleine stapjes waarmee je jezelf blijft motiveren." Het zegt veel over Verstappen, oordeelt de Red Bull simulator ontwikkelingscoureur. "Het is zo'n ongelooflijke strever en dat maakt hem en het team zo goed. In zo'n wedstrijd wil hij alles maximaal hebben, anders zou hij in Q2 ook niet zo uit z'n stekker gaan. Perfectionistisch, dit was niet goed, de uitvoering was ruk, enzovoort. Dat maakt Max zo goed. In zo'n race houdt hij zichzelf scherp. Dat is gewoon gaaf. Zo lang de uitvoering zo goed blijft zoals nu, moeten ze het gewoon loslaten", doelt hij op de discussies met Verstappen via de radio. "Dat denk ik ook", zo gaat Dimmers verder. "Als je dat ziet. Zo'n overmacht. Een van de moeilijkste dingen is om als sportman altijd 300% gemotiveerd te zijn. Op het moment dat Max of Red Bull denkt dat het wel goed komt, dan zal dat het eerste weekend zijn waarin het juist niet goed gaat. In de topsport moet je altijd aan staan, dat is het mooie en dat zie je bij iedereen bij Red Bull." Volgens de F1-expert zegt dat meer dan genoeg over het team uit Milton Keynes. "Het is kenmerkend voor hen. Ze willen alle races winnen. Het is bijna niet te doen, maar we gaan het onmogelijke proberen te doen, zo zeggen ze. Als Max gas had gegeven, dan had hij iedereen in België denk ik in een halve race tijd op veertig seconden gereden." Beluister de gehele podcast hieronder!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië