Als je dacht dat men bijna uitgepraat was over de controversiële seizoensfinale in 2021, toen Max Verstappen in Abu Dhabi de wereldtitel greep door in de laatste ronde Lewis Hamilton in te halen, dan had je het fout. Bij de onthullingen van de nieuwe bolides worden de coureurs vrijwel steevast door het journaille gevraagd naar de gebeurtenissen op het Yas Marina Circuit. Zo ook Lance Stroll, die het in gesprek met onder meer RacingNews365 bizar vindt wat er allemaal gebeurde in de slotfase van de veelbesproken race. Zelf was hij ook de dupe, omdat hij Verstappen niet in mocht halen, terwijl de mensen voor hem dat wel mochten. Kansen op punten verdwenen op die manier als sneeuw voor de zon voor de Canadees. "In mijn optiek is het belachelijk dat we niet weer gingen racen op de manier zoals het hoort. Je kan de regels niet half herschrijven aan het einde van de race en de helft van het veld vertellen dat ze zich niet van een ronde achterstand kunnen ontdoen." "Helaas maakte ik deel uit van de groep auto's die niet voorbij mochten, terwijl ik gloednieuwe banden had en misschien nog iets had kunnen proberen. Het is nog nooit zo gegaan en het is belangrijk dat de regels consistent zijn." Artikel gaat verder onder het fotoalbum van de gloednieuwe AMR22
Regels verzinnen mag niet gebeuren
Volgens de Aston Martin-coureur, die op donderdag kennis maakte met zijn nieuwe bolide voor 2022, mag het niet gebeuren dat er aan de regels wordt gesleuteld. "Ik snap dat het geweldig was en iedereen de twee titelkandidaten het tegen elkaar op wilde zien nemen aan het einde van de race, maar we kunnen niet zomaar regels verzinnen. Deze moeten vaststaan." "In F1 hebben we in het verleden al inconsistentie gezien wat betreft de straffen die werden uitgedeeld en de besluiten die werden genomen. Dit was echt too much . Het is belangrijk dat iets zwart op wit staat."
Oneerlijk
Volgens Stroll was de GP van Abu Dhabi dan ook een waar foutenfestival. "Consistentie is niet het sterkste punt van de Formule 1. Wat er gebeurde in Abu Dhabi klopte niet. Regels zijn regels. Als er een safety car is, dan mogen de auto's op een ronde achterstand zichzelf van die achterstand ontdoen en daarna wordt er geracet. Nergens staat er dat alleen de helft dat mag doen." "Die regels kunnen niet zomaar veranderd worden tijdens een race om zo voor een mooie show te zorgen", hekelt hij. "De sport moet op de eerste plek komen. Als er iets moet veranderen dan is het aan F1 en de FIA om dat te reviewen, maar wat er in Abu Dhabi is gebeurd, is niet juist."
Meest gelezen