Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Red Bull Racing

Succesteam rond Verstappen maakt zich op voor 'nieuwe dynamiek' in 2022

Max Verstappen moet in de Formule 1 blind kunnen vertrouwen. Tiende winst of verlies in de pits kunnen het verschil betekenen tussen winnen of tweede worden. Echter, een pitstop uitvoeren is Red Bull wel toevertrouwd, al krijgt men in 2022 met een nieuwe dynamiek te maken.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Vier jaar op rij ging het Red Bull van onder andere Max Verstappen met overtuigende cijfers aan de haal met de DHL Fastest Pitstop Award. Het is iets waar Jonathan Wheatley ontzettend veel voldoeding uit haalt. Hij is er als teammanager verantwoordelijk voor dat de pitstops vlekkeloos verlopen.

"Ik voel daar ontzettend veel passie voor en ik geniet al jaren van die rol", zo vertelt hij in een Red Bull-video over het thema pitstops. "Het team boekte vier jaar op rij geweldige successen en ik denk dat de consistentie en het verlangen om de besten én de veiligsten te zijn, in ons DNA zit."

Pitstops uitvoeren is topsport!

Volgens Wheatley maakt men vaak de fout te denken dat het materiaal doorslaggevend is bij een pitstop, maar de teammanager benadrukt dat het toch vooral een menselijke aangelegenheid: "Daarom werken we hard met die jongens aan hun mindset en het fit houden van een sterke romp. Je wilt immers geen blessures oplopen en het seizoen met dezelfde mensen eindigen als waar je mee begonnen bent."

Volgend jaar zullen de pitstops er iets anders uitzien voor de monteurs als de 13-inch wielen vervangen gaan worden grotere, zwaardere 18-inch wielen. Daardoor verandert er stiekem best wat, weet Wheatley: "Terwijl ik dit vertel hebben we nog nooit een oefenpitstop met dat soort wielen uitgevoerd. De dynamiek zal compleet anders zijn volgend jaar. Constantheid zal meer dan ooit de sleutel zijn en daar gaan zetten we gedurende de winter op in."

Zelfs Hamilton was geen kampioen geworden in de Red Bull van Verstappen

Tom Coronel geeft flink af - 'Ga je schamen! - op Sergio Perez. Of Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk zich in die analyse kunnen vinden? Je hoort in de tweede kerstspecial van dit jaar!

4 reacties

x
Onthuld Alles wat je moet weten over de F1-plannen van Audi en Porsche