De Formule 1 paste de regels met betrekking tot de vloer aan om de hoeveelheid downforce terug te dringen. Teams met een hoge achterkant lijken daar minder last van te hebben dan teams met een lage achterkant. Aston Martin en Mercedes hebben zo'n lage achterkant. Niet voor niets noemde Lewis Hamilton de aanpassing aan de vloer 'een manier om Mercedes af te remmen'. Szafnauer gaat niet met zoveel woorden mee in die gedachtegang, maar weet ook dat het niet als een verrassing kan komen voor de Formule 1. "Ik ben niet iemand die gelooft in complottheorieën, maar vorig jaar werd door de teams met een lagere rake al gezegd dat dit een groter effect op hen zou hebben en dat bleek te kloppen. Toen de regelementen gemaakt werden, werd dit al aangestipt", aldus Szafnauer in gesprek met onder andere RacingNews365 . Tijdens de wintertests en de Grand Prix van Bahrein werd duidelijk dat de coureurs van zowel Mercedes als Aston Martin moeite hadden met de achterkant van de auto. Een simpele oplossing zou zijn om de achterkant van de auto te verhogen, zoals Red Bull dat heeft. Maar zo makkelijk is dat volgens Szafnauer niet en niet alleen omdat dat de hele ontwerpfilosofie aantast. Vanwege de coronaregels mochten teams aan de auto van 2021 alleen dingen aanpassen als ze daarvoor een token zouden inzetten. Maar die tokens gingen bij Aston Martin al op aan andere zaken. "Dus zelfs al hadden we aan de achterkant de rijhoogte op willen hogen naar 150 millimeter, dan mocht dat alsnog niet."
Meest gelezen