Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Taki Inoue: De slechtste Formule 1-coureur ooit

Het was een bijzondere verschijning. Taki Inoue, de Japanse Formule 1-coureur die in 1994 en 1995 in totaal tot 18 Grands Prix kwam, waarin hij geen enkel punt wist te scoren en verantwoordelijk was voor enkele bijzondere, gedenkwaardige Formule 1-momenten.

De benaming slechtste Formule 1-coureur ooit lijkt misschien een flinke belediging aan het adres van Taki Inoue, maar we hebben die titel niet zelf verzonnen. Nee, de immer vrolijke Japanner schaamt zich niet voor zijn prestaties gedurende zijn Formule 1-carrière en steekt het niet onder stoelen of banken dat hij geen begenadigde coureur was, zo blijkt onder andere uit de Tweet hieronder uit 2017. "Ik was altijd een paar seconden per ronde langzamer dan mijn teamgenoot. Ik heb gedurende mijn Formule 1-carrière nooit iemand weten in te halen. Ik ben van mening dat ik zeker een van de slechtste, zo niet de slechtste Formule 1-coureurs ooit ben", zo zei hij ooit in een interview. Tekst gaat verder onder de Tweet.

908773579633954816

Huge thanks to Honda, Taki Inoue is no longer Japan's biggest F1 failure. — Taki Inoue (@takiinoue) September 15, 2017

De ambities van Inoue waren torenhoog, maar zoals wel vaker in de racewereld was geld voor hem een probleem. Hij werkte als ober in Japan en toen hij 25 jaar oud was had hij eindelijk genoeg geld gespaard om in 1988 naar Europa af te reizen om daar mee te doen aan de Britse Formule Ford-klasse. Het werd geen daverend succes en hij keerde al snel weer terug naar Japan, waar hij zijn geluk ging beproeven in de nationale Formule 3-klasse. Na vijf seizoenen kreeg hij in 1994 de kans om zich te bewijzen in de Formule 3000, de voorloper van de huidige Formule 2-klasse. Ook daar maakte hij weinig indruk. Zijn gemiddelde kwalificatiepositie was 19e en in acht races wist hij geen enkel punt te scoren. Toch wist hij later dat jaar met behulp van Japanse sponsoren zijn Formule 1-debuut te maken tijdens de Grand Prix in zijn thuisland. Het financieel geplaagde Simtek zag wel wat in (het sponsorgeld van) de Japanner en zette hem in de S941, maar een onverdeeld succes werd het niet bepaald. Inoue kwalificeerde als 26e en laatste en in de door regen geplaagde race crashte hij na drie ronden… op het rechte stuk. Toch smaakte het voor Inoue en zijn Japanse sponsoren naar meer. Met behulp van zijn geldschieters wist hij voor het daaropvolgende seizoen wederom een stoeltje in de koningsklasse van de autosport te scoren, namelijk bij Footwork. Het zou een bijzonder ongelukkig seizoen worden voor de goedlachse coureur. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De eerste vier Grands Prix waren voor hem in een vloek en een zucht voorbij. Een spin hier, een falende motor daar. Tijdens het vijfde raceweekend van het seizoen gebeurde er vervolgens iets heel merkwaardigs. Inoue-esque schoot hij tijdens een vrije training bij het ingaan van de Mirabeau-bocht rechtdoor, waarna hij zijn auto stil liet vallen. Direct na afloop van de sessie werd de auto, met Inoue nog in de cockpit, door een sleepwagen over het stratencircuit terug richting de pitstraat gesleept. Tegelijkertijd was iemand nietsvermoedend een demonstratieronde gestart in de safety car, die aan het einde van de ronde plots een sleepwagen en een Footwork-bolide op zijn pad vond. Inoue sloeg, zonder zijn gordel aan te hebben, over de kop, maar wonder boven wonder kwam hij er zonder kleerscheuren vanaf. Het volgende gedenkwaardige Inoue-moment wat bij menig Formule 1-fan nog steeds in geheugen staat gegrift. Tijdens de Grand Prix van Hongarije moest de Japanner zijn bolide met een rokende motor naast de baan parkeren. Naarstig op zoek naar een brandblusser rende hij vervolgens in het pad van een toegesnelde brandweerauto, die hem schepte. Wederom kwam hij er wonderbaarlijk genoeg zonder letsel vanaf. Al met al is Inoue toch wel een van de meest bijzondere Formule 1-coureurs uit de geschiedenis van de sport te noemen, en niet om de juiste redenen. Uiteindelijk zal hij herinnerd worden om zijn fratsen, spins en crashes, en zeker niet om zijn talent. In achttien Grands Prix scoorde hij geen enkel punt en wist hij slechts vijf keer de finish te bereiken. Geniet hieronder van wat nostalgische beelden van de blunderende Japanner.

Inoue geschept door een brandweerauto

wCXEhf1pYtw

Inoue's falende kwalificatieronde in Italië

QLmfer-kPx8

Inoue aangereden door safety car

58ETMy0OP1g

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi