Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Teambaas Haas: 'Formule 1 kan niet terug naar V8-motoren'

Het is al een tijdje een heet hangijzer in de Formule 1: de huidige motoren. Nadat de Formule 1 in 2014 overstapte op V6-turbo motoren, werd het geluid fors minder en de motoren zelf fors ingewikkelder. Volgens Haas-teambaas Guenther Steiner is dat een goede ontwikkeling en moet de Formule 1 ook niet meer terugkeren naar het V8-tijdperk.

In 2021 wordt er een nieuw motorreglement geïntroduceerd en dus zou het kunnen zijn dat de Formule 1 terugkeert naar 'gewone' motoren en de turbo-motoren laat vallen. Volgens Steiner is dat echter niet wenselijk. Het is volgens Steiner vooral belangrijk dat de Formule 1 technisch voorop blijft lopen. Met een terugkeer naar de V8-motoren gaat de techniek, en daarmee de positie van de Formule 1, fors achteruit. "We moeten het techniekgehalte dat we nu hebben in stand houden" , zegt Steiner tegenover Formula1.com . "We kunnen terugkijken, maar niet teruggaan in de tijd" , is het duidelijke oordeel van de Italiaan.

Binnen en buiten de Formule 1 wordt veel geklaagd over de huidige turbo-motoren. Fabrikanten vinden ze te ingewikkeld, teams vinden ze te duur en fans vinden ze te stil. Steiner vindt dan ook dat daar oplossingen voor moeten worden gezocht, maar een van de oplossingen is niet 4 jaar terug in de tijd gaan. "Ik denk dat de motorfabrikanten voor een grote uitdaging staan. Zij moeten uiteindelijk oplossingen bedenken om dit soort problemen op te lossen en daarbij moeten ze de gewone 'straatmarkt' ook in het achterhoofd houden" , aldus Steiner.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi