Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Teambaas wil onafhankelijke motorleveranciers graag terug in F1

Als het aan McLaren-teambaas Andreas Seidl ligt, dan gaat de Formule 1 weer terug in de tijd en trekt het in de toekomst onafhankelijke motorleveranciers aan, zoals bijvoorbeeld Cosworth.

Aan het einde van het vorige motortijdperk in de Formule 1, in 2013, zei motorleverancier Cosworth de Formule 1 vaarwel. Sinds de nieuwe hybride motoren in 2014 werden ingevoerd kwam er slechts een nieuwe motorleverancier bij, Honda, dat bovendien na 2021 de sport alweer verlaat. Door de beslissing van de Japanners is er een grootse discussie ontstaan in de paddock over de toekomst van de sport als het aankomt op de motoren en de leveranciers. De volgende grote regelveranderingen op motorgebied staan pas in 2026 op de planning. Volgens McLaren-teambaas Andreas Seidl kan de Formule 1 dan twee verschillende kanten op, zo vertelt hij tegenover onder meer RacingNews365 . De Formule 1 kan inzetten op technologie die ook relevant is voor personenwagens, of voor technologie die goedkoop is en alleen geschikt is voor racen. "Dat is de grote vraag die de Formule 1 nu moet beantwoorden. Welke kant ze op willen gaan. Pas dan kan je op zoek naar potentiële nieuwe motorleveranciers die de sport in kunnen treden", zo redeneert Seidl, die vindt dat de Formule 1 in gesprek moet met afgevaardigden uit de auto-industrie. "Het is belangrijk voor de FIA dat ze in gesprek gaan met allerlei verschillende potentiële motorleveranciers, ook de kleinere, om te zien welke kant de sport op moet gaan." Als de Formule 1 met goede motorregels komt, dan kunnen de kleinere motorleveranciers bovendien een mogelijke terugkeer maken. "Er zijn al wat goede discussies geweest", verklaart de Duitser. "Ook zijn er al wat initiatieven genomen om te kijken hoe de kosten kunnen worden gedrukt en de motoren simpeler kunnen worden gemaakt, zodat het mogelijk zelfs voor bijvoorbeeld Cosworth of Ilmor een interessant motorformule wordt." Ook de mogelijkheid om de nieuwe motorreglementen naar voren te halen, moet worden overwogen, vindt Seidl. "Eerst moet de vraag worden beantwoord hoe de nieuwe regels eruit gaan zien, daarna kunnen we kijken of de invoerdatum naar voren kan worden gehaald. Als we nieuwe leveranciers de sport in kunnen krijgen, dan moeten we zeker overwegen om de nieuwe regels eerder in te voeren." Met medewerking van Dieter Rencken Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"