De veto van Ferrari maakte al onderdeel uit van de eerste 'Concorde Agreement', die in 1981 in het leven werd geroepen. In dit contract tussen de FIA en de Formule 1-constructeurs worden afspraken gemaakt over de regels binnen de sport en over de verdeling van de televisie-opbrengsten. Als het aan de andere teambazen ligt, dan is de veto van Ferrari vanaf 2021 verleden tijd. Red-Bull teambaas Christian Horner noemt de veto van de Italiaanse renstal zelfs gedateerd. "Je zou kunnen zeggen dat de veto als vangnet kan fungeren, mits Ferrari alle andere teams vertegenwoordigt in haar beslissingen. Vroeger deden ze dat wellicht, maar tegenwoordig gebruiken ze de veto alleen ten faveure van zichzelf", aldus Horner. Claire Williams, eindverantwoordelijke bij het team van Williams, doet er nog een schepje bovenop en noemt de afspraak tussen de FIA en Ferrari onnozel. "Onze sport is tegenwoordig te democratisch. De Formule 1 en de FIA moeten het voortouw pakken wat betreft de regels en zich niet laden leiden door de wensen van de teams, die er natuurlijk allemaal een eigen agenda op nahouden. Het feit dat één team beschikt over een veto is eigenlijk al helemaal onnozel", oordeelt de Engelse. Ook Renault-teambaas Cyril Abiteboul vindt dat het tijd is om de veto van Ferrari af te nemen, maar onderstreept wel de waarde die de Italianen aan de sport toevoegen. "Formule 1 moet progressiever gaan handelen en hun defensieve beleid veranderen, want het feit dat de mogelijkheid bestaat dat slechts één team alles kan tegenhouden kan nooit gunstig zijn voor de sport. Ik snap uiteraard wel dat Ferrari een belangrijke factor is binnen de Formule 1, maar dat hoeft niet in de regelgeving en de politiek naar te voren te komen."
Meest gelezen