Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Teams keren zich massaal tegen F1-bandenplannen

Bandenwarmers moeten in 2024 verdwijnen uit de Formule 1. Of toch niet? Er zijn al verschillende tests gedaan met Pirelli-banden zonder bandenwarmers, maar de meningen van de teams zijn niet echt positief.

Na de Grand Prix van Spanje deden Mercedes en Ferrari verschillende test met de nieuwe Pirelli-banden, zonder bandenwarmers. Na de Grand Prix van Groot-Brittannië (9 juli) zullen Red Bull, Williams en Haas de laatste test doen met de nieuwe banden. Daarna zal de FIA beslissen of de teams kunnen gaan stemmen over de komst van de nieuwe banden. Red Bull-teambaas Christian Horner laat aan onder meer RacingNews365 weten dat Daniel Ricciardo de testsessie zal uitvoeren. "Ik denk dat we ons oordeel bewaren tot we een test hebben gedaan. Daniel gaat met de auto rijden tijdens de test en dan krijgen we de feedback. Ik weet dan zeker dat Pirelli de juiste beslissing zal nemen." De baas van Max Verstappen is op de hoogte dat de rijders niet zitten te springen om de nieuwe banden. "Dit is niet wat de rijders willen. Mijn angst bij dit soort dingen is dat als je denkt dat je met iets simpels beter kunt racen, er dan heel veel moeite in wordt gestoken om te proberen de banden heel snel op te warmen, bij out-laps enzovoort, waardoor je veel meer kosten maakt. Iedereen heeft bandenwarmers, die doen hun werk. Ik denk dat we moeten kijken naar duurzame manieren om die bandenwarmers van stroom te voorzien in plaats van ze te verwijderen."

Geen uitgemaakte zaak

James Allison, technische baas bij Mercedes, heeft dezelfde bedenkingen als Horner. "De eerste blik laat zien dat het echt nog geen uitgemaakte voor volgend jaar. Er zijn nog genoeg uitdagingen om het plan echt te laten werken." Williams-teambaas James Vowles is ook nog niet overtuigd, maar dat zijn team na de GP van Groot-Brittannië de nieuwe banden gaat testen, zou hem nieuwe inzichten moeten geven. "Ik ben heel pragmatisch. Laat ons een band zien waarbij je de dekens eraf haalt en hij presteert. Of het nu in Spa is bij 5 graden of in Bahrein bij 40 graden, als de band presteert dan ga ik er mee akkoord, omdat ik denk dat het een goede stap is. Op dit moment hebben we echter nog niet echt een band gezien die het kan. Tussen de regels door merk ik dat we er nog niet zijn."

Vertrouwen op FIA

Volgens Alpines Otmar Szafnauer horen de bandenwarmers gewoon bij de Formule 1. "We hadden een plan, laten we de banden testen en ze leren te begrijpen en zien hoe goed ze zijn. Zodra dat is gebeurd, heb ik er alle vertrouwen in dat we een goede beslissing zullen nemen. Ik denk dat we nu een behoorlijk goede show hebben. En ja, er zijn allerlei overwegingen met betrekking tot de banden in de Formule 1. Er zijn andere raceklasses die geen bandenwarmers hebben. Maar er komt een moment dat we de essentie van Formule 1, waar bandenwarmers wellicht onderdeel van zijn, moeten behouden." Aston Martins-teambaas Mike Krack vertrouwt op het oordeel van de FIA. "Om eerlijk te zijn kan ik geen commentaar geven omdat we de banden alleen in Jerez hebben getest, maar dat was een eerdere generatie. We volgen vanaf de zijlijn wat er nu gebeurt. Ik denk eerlijk gezegd dat de FIA de juiste beslissing zal nemen. We hebben een regenband, zonder bandenwarmers. We hebben intermediates die bijna zover zijn om zonder bandenwarmers te gebruiken en we gaan zien wat er met de slicks gaat gebeuren. Ik denk dat we de FIA moeten vertrouwen dat ze de juiste beslissing nemen voor volgend jaar. Het is aan de FIA om een stemming voor te stellen of niet, zij zetten de eerste stap."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris