Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Teams staan voor strategisch dilemma bij GP van Bahrein

Gaat Red Bull met Max Verstappen voor een tweestopper of een driestopper? En is het beter om op de zachte band te eindigen of de harde? Pirelli's motorsportbaas Mario Isola zet de mogelijke strategieën uiteen.

F1 pre-season testing practice start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Pirelli denkt dat de seizoensopener van 2024, de GP van Bahrein, een keuze wordt tussen een race met twee of drie stops, vanwege de slijtage van de banden. Het Bahrain International Circuit staat bekend als een moeilijk circuit voor de banden vanwege het ruwe asfalt dat niet is vernieuwd sinds het circuit in 2004 werd gebouwd.

Daarom brengt Pirelli normaal gesproken de hardste compounds uit zijn assortiment naar het circuit, met de harde C1, de medium C2 en de zachte C3. Tijdens de trainingen reden de teams zelden op de mediums, omdat ze die niet als raceband zagen. Ze gaven de voorkeur aan een mix van zachte en harde banden als voorbereiding op de 57 ronden tellende race.

Als gevolg van de hoge bandenslijtage is Bahrein vaak een race met een hoog aantal pitstops, waarbij Pirelli's motorsportbaas Mario Isola gelooft dat er een dunne lijn is tussen de twee- en driestopstrategieën.

Pirelli's voorspelling

"De drie-stopstrategie ligt op papier niet ver van de twee-stopstrategie, het zit heel dicht bij elkaar en ik zal zeggen dat ze dezelfde totale racetijd hebben," vertelt Isola aan de media, waaronder RacingNews365. "Het is duidelijk dat niemand de eenstopper wil en het risico wil lopen om een probleem te hebben met een pitstop. Maar de totale racetijd van de driestopper en de tweestopper ligt heel erg dicht bij elkaar. "

"Als teams kiezen voor een driestop-strategie, dan denk ik dat soft-hard-soft de beste strategie is, omdat het met een lichtere auto beter is om de bandenslijtage aan de achterkant te managen en tijdens de race hebben we ook nog te maken met een beter wordende baan. Dus als je de zachte band gebruikt aan het einde van de race, met een lichtere auto en een circuit in betere omstandigheden, is het beter om de bandenslijtage te managen."

"Als je start met de harde band, zijn er wat inhaalmogelijkheden, maar daarna begin je je baanpositie te verliezen. Het is een optie voor mensen die achteraan starten, omdat je start met een langzamere compound, maar die wel consistenter is, en misschien kun je een manier vinden om het verkeer te ontwijken, maar vooraan starten met de harde banden is naar mijn mening niet de juiste aanpak."

Bekijk hieronder de beste strategieën volgens Pirelli en de beschikbare banden per coureur.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen grijpt naast prestigieuze prijs