Max Verstappen won dit seizoen 7 van de 14 Formule 1 Grands Prix. Een prima resultaat, maar hoe veel mooier zag het er een jaar eerder nog uit? De concurrentie is Red Bull genaderd en dat weet ook technisch directeur Pierre Wache. De Fransman, naar wie wordt gekeken om de ultieme kartrekker te worden van Red Bull als Adrian Newey definitief zijn biezen heeft gepakt, legt uit waarom het team van Max Verstappen en Sergio Perez het moeilijker lijkt te hebben. Hij noemt daarbij een aantal factoren.
"Sommige dingen kun je toeschrijven aan de correlatie (tussen de windtunnel en de praktijk, red.). Onze windtunnel is relatief oud en door onze positie in het kampioenschap kunnen wij minder uren daarin draaien", zo stip Wache de eerste factor aan in gesprek met Motorsport.
De tweede factor is het feit dat we in het derde jaar van de huidige reglementen zitten. Het is logisch dat de teams dichterbij elkaar komen te zitten, naarmate men de reglementen beter interpreteert. Sterker nog, Wache had de concurrenten al eerder langszij verwacht.
"Begin 2022 had Ferrari nog de sterkste auto en in 2023 hadden we al veel meer tegenstand verwacht, maar dat bleef uit. Dat bleef tegen de verwachtingen in ook uit in de eerste races van 2024, maar met een vertraging van zo'n 4 à 5 races zijn die andere teams dan toch langszij gekomen."
Anderen bekeken ook:
Kerbstones geen 'nieuw' probleem
"Als je de reglementen lang genoeg stabiel, dan weet je bijna zeker dat het veld dichter bij elkaar komt te zitten. Dat betekent niet dat het ontwikkelplafond is bereikt. Je kan altijd inspiratie halen uit de ideeën van anderen. De afgelopen twee jaar hebben andere teams vooral ideeën van ons overgenomen. Maar je hebt het nodig dat anderen ook dingen vinden, zodat je weer een nieuwe stap kan zetten."
Dat de Red Bull minder goed is dan vorig jaar, dat is overigens een misvatting. De RB20 is wel degelijk een betere auto dan de RB19, ook al voldoet hij misschien niet helemaal aan de verwachtingen: "De auto is zonder twijfel beter dan die van vorig jaar, maar we hebben niet op alle vlakken geleverd zoals verwacht", aldus Wache.
"Ik denk dat we ons in langzame- en medium speed bochten sterk hebben verbeterd, maar daar staat tegenover dat we minder goed zijn dan vorig jaar in de snelle bochten." En dat 'nieuwe' probleem met de kerbstones? Dat schijnt eigenlijk helemaal niet zo nieuw te zijn.
"Dat was vorig jaar ook al het geval en ook op dat vlak hebben we niet de verwachte stap weten te zetten", zo besluit Wache zijn analyse.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!