Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Technisch F1-analist: "Mercedes balanceert op randje van de regels met nieuwe auto"

Paolo Filisetti, technisch analist voor RacingNews365, werpt zijn blik op de nieuwe Mercedes W15. Ja, James Allison heeft inspiratie opgedaan bij Red Bull, maar tegelijkertijd heeft hij ook een aantal opvallende ontwerpkeuzes gemaakt.

Mercedes bevestigt met zijn W15 dat het nu echt is gebroken met het recente verleden. James Allison en zijn technische team hebben namelijk gekozen voor het aerodynamische concept van Red Bull. Onderscheidende elementen van die integratie zijn niet alleen terug te zien aan de aflopende sidepods, maar ook aan de cockpiut, die naar verluidt met zo'n 10 centimeter naar achteren is verplaatst.

Het zijn karakteristieken van een auto die overeen lijkt te komen met die van concurrent Red Bull. Er zijn echter twee zichtbare gebieden waarbij het team uit Brackley met originele oplossingen op de proppen is gekomen.

			© Mercedes F1
	© Mercedes F1
			© Mercedes
	© Mercedes

Trucje

Te beginnen met de voorvleugel en de constructie van de verschillende elementen. Volgens de reglementen moeten alle individuele flappen verbonden zijn met de neus, maar moet het vleugelprofiel verticaal minstens drie maal de lengte hebben van de koorde.

Het gedeelte van de koorde dat bloot ligt, voldoet op papier niet aan de regels, omdat er daar dus alleen een koorde te zien is, geen flap. De koorde komt echter uit de flap die op papier wel aan de regels voldoet.

De onderste twee flappen voldoen tevens aan die regels, terwijl de bovenste flap eigenlijk een veredelde Gurney flap is geworden die de regels niet respecteert. Deze oplossing is er dan ook een die op het randje van de reglementen balanceert.

De functie van dit trucje is om meer luchtstromen om de auto heen te leiden en tegelijkertijd ook luchtstromen beter naar de luchtinlaten van de sidepods te leiden.

			© Mercedes
	© Mercedes

Sidepods

Het tweede meest in het oog springende element van de W15 zijn die sidepod-inlaten, die worden gekenmerkt door een opening die naar beneden doorloopt tot aan de zijkanten van het chassis, waardoor de lucht die uit het centrale deel van de voorvleugel komt, effectief dat kanaal in wordt gestuurd.

Daarnaast is de versnellingsbak ongeveer 3 centimeter korter gemaakt en is de achterwielophanging, zoals al te zien was op de auto van klantenteam Aston Martin, nu een push-rod.

We kunnen dan ook concluderen dat de Mercedes W15 een auto is die op het eerste gezicht misschien conventioneel lijkt omdat hij de algemene aerodynamische trends van Red Bull en de andere teams volgt, maar verder ook elementen verbergt die verder gaan dan het klonen van bewezen winnende concepten.

			© Mercedes / RacingNews365
	© Mercedes / RacingNews365

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Zag 'masterclass' van Verstappen: "Een race-machine!"