Met tien overwinningen in tien Formule 1-races is de focus verleggen naar het volgende seizoen misschien geen heel slecht idee voor Red Bull, maar technisch directeur Pierre Wache van het Oostenrijkse topteam legt uit dat dit niet helemaal mogelijk is. Of in ieder geval niet wenselijk. "We richten ons nu nog niet helemaal op 2024 en we stoppen ook niet zomaar met het doorontwikkelen van de auto van dit jaar", legt hij uit aan onder andere RacingNews365 . "De technische reglementen van 2024 zijn hetzelfde als in het huidige seizoen, dus veel onderdelen die we op dit moment ontwikkelen voor dit jaar, gebruiken we ook volgend jaar. Een nieuwe vloer kan bijvoorbeeld ook worden meegenomen in het chassis van volgend jaar." Toch is de focus tussen de projecten van '23 en '24 een lastig onderwerp voor Red Bull. "Je moet altijd een goede afweging maken, kijkend naar de resultaten in de titelstrijd. We stoppen niet met de auto van dit jaar, maar de balans tussen die twee projecten is anders. Dat blijft een problematisch gegeven. We hebben met een budgetplafond te maken en het fabriceren van onderdelen kost heel veel geld."
Minder Red Bull-upgrades
Red Bull heeft dit F1-seizoen relatief weinig upgrades meegenomen. In Hongarije wordt er weer een verwacht, maar het team van Max Verstappen en Sergio Perez blijft wat terughoudend. "We hebben inderdaad niet erg veel upgrades meegenomen", zegt Wache. "Vergeet ook niet dat we een groot nadeel hebben in de windtunnel." Hiermee doelt de technisch directeur op de restricties opgelegd door het overschrijden van de budgetcap in 2021 en de restricties voor het bezetten van de eerste plaats in de WK-stand. "We hebben dus veel minder mogelijkheden om de auto door te ontwikkelen dan de concurrenten." "Ik denk dat we niet veel eerder zijn begonnen dan de rest. De auto wordt natuurlijk wel veranderd in 2024, dus er komt een nieuw chassis en er zijn altijd leermomenten. Dan beslissen we uiteindelijk of we een andere route kiezen en het concept willen veranderen, bijvoorbeeld bij de ophanging of de koeling van de auto. Andere onderdelen worden juist meegenomen van dit jaar naar het volgende seizoen", aldus Wache.
Meest gelezen