Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Teleurgestelde Gasly mist het gevoel bij kwakkelend Alpine

Pierre Gasly kijkt met gemengde gevoelens terug naar een wisselvallige eerste seizoenshelft, waarbij hij de ene week de race niet uitreed en de week erop op het podium stond.

Het is een rumoerige periode voor het team van Alpine. Teambaas Otmar Szafnauer verliet het team na de Grand Prix van België per direct, net als Sportief Directeur Alan Permane en Chief Technical Officer Pat Fry. De werkzaamheden van Szafnauer zijn tijdelijk overgenomen door Bruno Famin. Daarnaast kwam ook het nieuws naar buiten dat de Renault-motor (alleen nog gebruikt door Alpine) significant zou achterlopen ten opzichte van de andere motoren in het veld, en dat ze toestemming willen om de motor ondanks de ontwikkelingstop toch op te voeren. Ook op het gebied van resultaten kwakkelt het team. Zo vielen beide coureurs nog uit tijdens de Grand Prix van Hongarije en een week later reed Pierre Gasly zijn Alpine naar P3 tijdens de sprintrace van de Grand Prix van België. Op de vraag of hij tevreden is over zijn eerste seizoenshelft antwoordt hij eerlijk: "Ja, een beetje. Maar er zijn nog steeds best wel veel dingen die missen waarvan ze bij mijn rijstijl etc. passen waar ik op moet kunnen vertrouwen."

Focus op zichzelf

De Alpine-coureur is openhartig over zijn eerste seizoenshelft en probeert zich niet te veel bezig te houden met de wisselingen aan de top van het team. "Persoonlijk moet ik me focussen op wat ik op het circuit doe en proberen het beste uit elke sessie te halen. Dat is waar ik me op aan het focussen ben. Ik denk dat overduidelijk iedereen teleurgesteld is met de start van het jaar. We presteerden niet zo goed vanaf het begin als dat we hadden moeten doen en we hebben ook niet de progressie die we graag gewild hadden." "Ik wil graag 101 procent uit de auto kunnen halen elke ronde en op dit moment zijn er bepaalde dingen die ik wil doen met de auto, maar wat ik er niet uit kan halen", gaat hij verder. "Er zijn dus altijd dingen waar we aan kunnen werken. Maar de limieten van de auto van dit jaar, dat is wat het is. Het gaat vooral om feedback. De input is belangrijk voor volgend semester, waar ik meer input voor zal hebben."

"Alan, Otmar en Pat hebben voor positieve herinneringen gezorgd"

Over het vertrek van onder andere Szafnauer wil hij nog wel het volgende kwijt: "Natuurlijk ben ik pas zes maanden geleden aangesloten, ik weet de vorige historie niet en het zijn best wel wat veranderingen, ook voor mij. Ik kom in een nieuw team, vertrouwend op nieuwe mensen en dan al deze veranderingen", legt hij uit. "We proberen ons te focussen op het werk in het weekend. Ik ben blij dat we een trofee hebben weten te bemachtigen, ook al is het een kleine. Alan, Otmar en Pat hebben voor positieve herinneringen gezorgd. Ik denk dat iedereen moet zitten, het moet verwerken en dan weer opnieuw fris moet beginnen." Al met al is het team van Alpine zowel op de baan als daarbuiten nog zoekende. "Ik ben steeds op zoek naar die balans die ik fijn vind. De balans voelde een beetje beter aan het begin van het jaar in vergelijking met Groot-Brittannië en de recentere races, dus dat is iets wat we moeten uitzoeken of het aan de race, het circuit of de banden etc. ligt. Maar er is wat werk te verrichten." Volgens de 27-jarige coureur is de volle potentie bij Alpine er nog niet, in vergelijking met de concurrentie. "Desondanks lijkt het een dunne lijn, een klein gat waarin we het echt optimaal kunnen laten werken. Het is alleen niet makkelijk en het is goed dat we een paar weken hebben om te beoordelen hoe we het jaar begonnen zijn, en ik weet zeker dat we de rest van het jaar sterker terugkomen", sluit de Alpine-coureur af.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel