Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Teleurgestelde Wolff staat voor een groot Mercedes-mysterie: "Buitenaardse invloeden?"

Het gaat langzaam maar zeker beter bij Mercedes, maar dat wil niet zeggen dat het vlekkeloos gaat. Sterker nog: Toto Wolff en consorten snappen nog steeds vrij weinig van al het gestuiter van de Mercedes W13.

Een vijfde en achtste plek voor Mercedes tijdens de kwalificatie voor de GP van Groot-Brittannië was niet om over naar huis te schrijven, maar toch zag Mercedes er tijdens de sessie zo nu en dan sterk uit. De regen vond Toto Wolff overigens geen probleem, zo vertelt hij aan onder meer RacingNews365 . "Het maakte niet uit voor ons. Want we moeten op alle vlakken onszelf verbeteren, in alle omstandigheden. In Canada waren we best goed in de regen, dus we vonden het oke dat het hier regende. Voor iedereen waren het dezelfde omstandigheden, dus wat er ook op ons afkwam, we vonden het oke." Aan het einde van Q3 sloeg Mercedes echter de plank mis toen ze kozen voor een cool down lap voordat ze weer aanzetten voor een laatste poging. Dat had niet het gewenste effect. Anders had het team volgens Wolff kans gehad op veel betere startposities. "Het zag er goed uit, tot aan de laatste ronden. We hadden een auto, denk ik, die goed genoeg was voor de eerste startrij of de top drie. Uiteindelijk kwam het niet samen, totaal niet, en daarom ben ik om eerlijk te zijn best wel teleurgesteld met het resultaat. Als we verder waren gegaan en geen rustig ronde hadden gereden, dan hadden we in de top drie kunnen eindigen. Je weet het natuurlijk nooit zeker, maar dan waren het hele goede rondes geweest."

Mercedes-update werkt

Mercedes bracht een grote update mee naar Silverstone, die volgens de Oostenrijkse teambaas zijn vruchten afwerpt. Toch wil hij nog niet te hoog van de toren blazen. "We wisten dat Silverstone beter bij ons zou passen, omdat het een vlak circuit is. Dat hebben we terug kunnen zien in onze algemene prestaties, maar nietaan de resultaten van de kwalificatie." "Aan de data zien we ook dat we door onze upgrade terrein hebben gewonnen op de rest. We moeten onszelf echter niet voor de gek houden net als in Barcelona. Toen dachten we dat we onze problemen hadden opgelost, maar dat was niet zo", waarschuwt Wolff.

Mercedes-mysterie

Dat de upgrade zijn werk doet en Mercedes terrein heeft gewonnen, betekent namelijk niet dat alle problemen zijn opgelost. Integendeel, het team lijkt nog steeds niet heel veel wijzer te zijn geworden over de oorzaak van het gestuiter van de Mercedes W13. "Toch hadden we weer last van gestuiter", zucht Wolff. "Op de beelden ziet het er allemaal goed uit, maar de coureurs hebben nog steeds het gevoel dat de auto stijf is en stuitert. Het is alsof we een aan-en-uitknop hebben. De ene keer heb je het en dan weer niet meer." "Zelfs als we door de data heen gaan kunnen we er niet achter komen waarom de auto in de ene sessie wel stuitert en in de andere niet. Het is dus nog steeds een mysterie, maar nu hebben we weer meer data om te ontleden. Momenteel staan we nog steeds niet waar we willen staan." Als er wordt doorgevraagd hoe het toch mogelijk is dat Mercedes er maar niet achter komt hoe het gestuiter ontstaat, geeft Wolff een opvallend voorbeeld. "Het wordt nog lastiger: George had in een training geen last van gestuiter op zijn eerste set banden, maar twintig minuten later had hij op de tweede set wel last van gestuiter?!" "Waar we ook naar kijken... Ik weet het niet. Buitenaardse invloeden?", grapt hij. "We kunnen geen correlatie vinden. Er is geen indicatie dat het met de set-up te maken heeft, met de wind, de buitentemperatuur, of de algemene omstandigheden van het circuit, allemaal niet!"

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training