Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ten Brinke behoort tot favorieten voor eindzege Dakar Rally

Rallycoureur Bernhard ten Brinke gaat als een van de favorieten van start bij de Dakar Rally 2018. De Nederlander beschikt over een gloednieuwe fabrieksauto van Toyota.

Met de afwezigheid van Erik van Loon is Ten Brinke de Nederlander die de eer hoog moet houden in de top van het autoklassement. In 2012 debuteerde Ten Brinke met een achtste positie, de jaren die volgden leverden enkele dagsuccessen op maar stonden ook bol van de pech. Na een jaar afwezigheid is Ten Brinke terug in de Dakar met een nieuwe Toyota Hilux Evo van het topteam van Toyota Gazoo Racing South Africa. Met als teamgenoten Dakar-winnaars Giniel de Villiers en Nasser Al-Attiyah. Het team gaat van start als één van de grote favorieten in het autoklassement en moet het opnemen tegen Peugeot en Mini. Ten Brinke is erg enthousiast over de nieuwe Hilux, zo laat hij weten. " Het is een compleet andere auto geworden. De V8-motor ligt nu in het midden, laag tussen mij en de bijrijder. De ophanging is ook compleet gewijzigd. Hierdoor liggen we met de benen horizontaal in de auto en met de kont zo diep mogelijk in de auto. Dat draagt bij aan een zo laag mogelijk zwaartepunt, wat weer resulteert in een fantastische wegligging."

De Toyota Hilux is tijdens een intensieve voorbereiding al uitgebreid getest. " H ij voelt erg uitgebalanceerd en stabiel aan. Ten opzichte van zijn voorganger liggen zijn grenzen verder weg. Je kan gecontroleerder sprongen nemen, wat erg belangrijk is in Dakar. We kunnen hoge ogen gooien met deze auto." Bernhard ten Brinke ziet het als een eer om in een team te rijden met twee Dakar-winnaars. " We hebben elkaar goed leren kennen tijdens de tests in Zuid-Afrika. Er is veel wederzijds respect en natuurlijk zijn we elkaars concurrenten, maar we verliezen het teambelang nooit uit het oog. De nieuwe auto, mijn nieuwe nagivator en ik vormen voor mijn gevoel een goede combinatie." Dakar is een uitputtingsslag en de rally van 2018 wordt al betiteld als 'de zwaarste ooit'. De start is 6 januari in Peru en de coureurs krijgen van alles voor hun kiezen. Van snelle rallypaden tot en met zware duinpassages en ritten op grote hoogte. In Bolivia tikken ze zelfs 4800 meter aan! Tijdens deze uitputtingsslag draait het erom om geen fouten te maken weet Ten Brinke: " Je moet zo min mogelijk fouten maken en foutjes ga je altijd maken. Het is niet per se de snelste die wint. Je moet ook de rally en je materiaal het beste managen." " Een plek in de top vijf moet zeker haalbaar zijn", blikt Ten Brinke vooruit op zijn eindklassering.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi