Op 25 augustus 1985 werd er voor de laatste keer met Formule 1-bolides door de Noord-Hollandse duinen geracet. In de persoon van Huub Rothengatter, die later bekendheid verwierf als manager van Jos Verstappen, stond er zelfs een Nederlander aan de start.
Op het oude circuit van Zandvoort, dat na het Scheivlak via een aantal razendsnelle slingers over ging in de oude Panorama-bocht en Stalenveld, scheurden de turbokanonnen van destijds door de duinen. Een rondje over het circuit kon, als de coureur in kwestie stevig doortrapte, in iets meer dan zeventig seconden worden afgewerkt. Het 'beest' van een Brabham-BMW dat werd bestuurd door Nelson Piquet ging met de poleposition voor de laatste Nederlandse Grand Prix aan de haal. Nico Rosbergs vader Keke startte vanaf P2, voor kampioenschapskandidaat Alain Prost en de inmiddels legendarische, maar destijds nog piepjonge Ayrton Senna. Rothengatter wist zich nipt te plaatsen voor de race: op meer dan acht seconden van polesitter Piquet schoof de Bussumer aan op P26. Piquets hoop om de race te winnen verdwijnt bij de start al in het putje: de Brabham komt niet van zijn plek, waardoor Rosberg de leiding over kan nemen. De Finse Williams-coureur mag in de eerste negentien van in totaal zeventig ronden de kop bezetten, waarop het ijzersterke McLaren in actie komt. Prost neemt P1 over en lijkt op weg naar de zege, als het misgaat bij diens pitstop. Zodoende kan F1-veteraan Niki Lauda de leiding overnemen. De teammaat van Prost heeft een jaar eerder wereldtitel nummer drie aan zijn cv toe kunnen voegen, waarop hij belooft zijn jongere stalgenoot in het seizoen 1985 te helpen aan de kroon. Lauda lijkt zijn eigen woorden even te zijn vergeten, want in het restant van de race biedt hij Prost fel tegenstand. Na een zenuwslopend duel, dat rondenlang voortgaat, is Lauda degene die aan het langste eind trekt. De Oostenrijker wint met twee tienden van een seconde voorsprong op Prost. Naast Lauda en Prost schuift Senna als derde man aan op het laatste Formule 1-erepodium in Nederland. Dit drietal kan anno 2018 liefst tien (!) wereldkampioenschappen overleggen. Voor Rothengatter overigens geen succes in zijn thuisrace: de Nederlander staat lange tijd in de pitstraat omdat er een aarddraad moet worden vervangen en heeft uiteindelijk zo'n grote achterstand, dat hij niet eens in de uitslag wordt opgenomen.
Meest gelezen