Max Verstappen reed met een zwaar gehavende auto in het grootste deel van de Britse Grand Prix. Aan de vooravond van de GP van Oostenrijk vertelt de Nederlander over zijn ervaringen op Silverstone. Het was een brokstuk van de auto van Yuki Tsunoda dat vast kwam te zitten onder de wagen van de Red Bull-coureur. Ongelukkig, zo vertelt Verstappen. "Het was een flink stuk, maar op dat moment, op die hoge snelheden, kan je dat niet echt zien. Het was een groot deel van zijn achtervleugel dat vast zat in mijn vloer. Erg ongelukkig dat dat gebeurde."
Meer tijdsverlies dan gedacht
De gevolgen waren groot. Daar waar Red Bull het eerder nog had over 1,5 à 2 seconden, heeft Verstappen het nu over nog meer tijdsverlies. "Het was een ramp", zegt Verstappen. "Ik raakte zo’n 2,5 seconden kwijt per ronde. Het onderdeel zat vast in de vloer, maar in het proces gaat er ook veel kapot aan de onderkant van de wagen. Aan de buitenkant kon je het niet zien." "De vloer van de nieuwe bolides is heel groot en met behulp van de vloer genereer je veel downforce. Het stuk zorgde niet alleen voor schade, maar daarbovenop verminderde het de werking van de vloer omdat het de luchtstromen blokkeerde."
Auto was helemaal scheef
Verstappen deed er alles aan om weer een beter bestuurbare auto te krijgen, maar het was allemaal tevergeefs. "Van de ene op de andere ronde klaagde ik plots over een lekke band, want opeens was de auto onbestuurbaar, in alle bochten eigenlijk. Hij stuiterde en bewoog veel." "Op een moment dacht ik dat het een lekke band kon zijn, of schade aan mijn ophanging of iets dergelijks. Het voelde helemaal verkeerd. Dan probeer je met nieuwe banden weer een betere balans te vinden met behulp van wat knopjes op je stuur, maar de auto was helemaal scheef."
Revanche in Oostenrijk?
Al met al een weekend om te vergeten. Gelukkig voor de Nederlander mag hij dit weekend racen op de Red Bull Ring. Een thuisrace voor zijn team, maar ook een beetje voor hem zelf. "Ik kan altijd heel erg genieten van dit weekend, met alle steun vanuit Nederland. Bovendien is het een thuisrace voor ons op een circuit dat altijd goed voor ons geweest en we goede resultaten hebben gehaald." "De lay-out, met die snelle bochten, daar geniet ik ook van, maar ook van de technische, langzamere bochten. Daarnaast heb je de hoogteverschillen die het heel interessant maken, en dat terwijl er niet eens zoveel bochten zijn", glundert hij tot slot.
Meest gelezen