Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Tijdsverlies Verstappen vanwege schade groter dan gedacht: "Het was een ramp!"

Max Verstappen wil na een teleurstellende Britse Grand Prix graag revanche nemen in Oostenrijk. Afgelopen weekend verloor hij namelijk tot wel 2,5 seconden per ronde, zo vertelt hij in aanloop naar de race op de Red Bull Ring.

Verstappen Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool
Max Verstappen reed met een zwaar gehavende auto in het grootste deel van de Britse Grand Prix. Aan de vooravond van de GP van Oostenrijk vertelt de Nederlander over zijn ervaringen op Silverstone.

Het was een brokstuk van de auto van Yuki Tsunoda dat vast kwam te zitten onder de wagen van de Red Bull-coureur. Ongelukkig, zo vertelt Verstappen. "Het was een flink stuk, maar op dat moment, op die hoge snelheden, kan je dat niet echt zien. Het was een groot deel van zijn achtervleugel dat vast zat in mijn vloer. Erg ongelukkig dat dat gebeurde."

Meer tijdsverlies dan gedacht

De gevolgen waren groot. Daar waar Red Bull het eerder nog had over 1,5 à 2 seconden, heeft Verstappen het nu over nog meer tijdsverlies. "Het was een ramp", zegt Verstappen.

"Ik raakte zo’n 2,5 seconden kwijt per ronde. Het onderdeel zat vast in de vloer, maar in het proces gaat er ook veel kapot aan de onderkant van de wagen. Aan de buitenkant kon je het niet zien."

"De vloer van de nieuwe bolides is heel groot en met behulp van de vloer genereer je veel downforce. Het stuk zorgde niet alleen voor schade, maar daarbovenop verminderde het de werking van de vloer omdat het de luchtstromen blokkeerde."

Auto was helemaal scheef

Verstappen deed er alles aan om weer een beter bestuurbare auto te krijgen, maar het was allemaal tevergeefs. "Van de ene op de andere ronde klaagde ik plots over een lekke band, want opeens was de auto onbestuurbaar, in alle bochten eigenlijk. Hij stuiterde en bewoog veel."

"Op een moment dacht ik dat het een lekke band kon zijn, of schade aan mijn ophanging of iets dergelijks. Het voelde helemaal verkeerd. Dan probeer je met nieuwe banden weer een betere balans te vinden met behulp van wat knopjes op je stuur, maar de auto was helemaal scheef."

Revanche in Oostenrijk?

Al met al een weekend om te vergeten. Gelukkig voor de Nederlander mag hij dit weekend racen op de Red Bull Ring. Een thuisrace voor zijn team, maar ook een beetje voor hem zelf.

"Ik kan altijd heel erg genieten van dit weekend, met alle steun vanuit Nederland. Bovendien is het een thuisrace voor ons op een circuit dat altijd goed voor ons geweest en we goede resultaten hebben gehaald."

"De lay-out, met die snelle bochten, daar geniet ik ook van, maar ook van de technische, langzamere bochten. Daarnaast heb je de hoogteverschillen die het heel interessant maken, en dat terwijl er niet eens zoveel bochten zijn", glundert hij tot slot.

Ook interessant:

Bleekemolen: "Daarom kan het voor Verstappen bijna niet fout gaan in Oostenrijk"

Bij menig Max Verstappen-fan staat het weekend rood omcirkeld op de kalender, want het wordt een waar oranjefeestje in Spielberg. RacingNews365 trok niet naar Oostenrijk, maar naar Zandvoort, om daar met Michael Bleekemolen te kletsen over Formule 1 en de aanstaande race op de Red Bull Ring.

Check hieronder het resultaat!

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Oostenrijk 2022 RN365 Nieuwsdossier

3 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Kippenvel Zó kondig je een F1-comeback aan: "Terug in de armen van kampioenen"