Vrijwel de hele race reed Lewis Hamilton aan kop, maar een spectaculair seizoen kreeg een spectaculair einde na de crash van Nicholas Latifi. De daaropvolgende safety car zette de hele race - en daarmee ook het wereldkampioenschap - op zijn kop. "Wat hebben we eigenlijk niet gezien in deze race? Ongelooflijk, echt ongelooflijk", zo blikt Tim Coronel terug in gesprek met RacingNews365 . Op rauwe snelheid kon Max Verstappen niet winnen, maar de Nederlander en Red Bull reageerden na de crash snel. Een setje verse softbanden maakte uiteindelijk het verschil in de laatste ronde van de race. Coronel hoopte er al op. "We wisten natuurlijk dat als er een safety car zou komen, dat er ein-de-lijk weer een kans zou zijn."
"Toen wisten we het eigenlijk al"
Tot de safety car was er volgens Coronel geen schijn van kans meer voor Verstappen. "Het was eigenlijk gewoon gedaan, want Hamilton was veel sneller." Een tweestopper was het enige wat Red Bull nog kon proberen, maar ook dit gaf de Nederlander niet genoeg snelheid om een serieuze dreiging te vormen voor de Mercedes-coureur. "En toen kwam die kans ineens", vervolgt de Dakar Rally-rijder. "We zagen de Red Bull van Max gelijk naar binnen duiken om vers rubber te halen. Toen wisten we eigenlijk al dat de kampioenschapskansen wel heel, héél groot zouden zijn." Bij de eerste mogelijkheid na de herstart was het dan ook raak: Verstappen pakte de leiding en gaf deze niet meer uit handen.
Verstappen net iets te gretig?
In de openingsronde probeerde Verstappen, toen ook op de softbanden, de leiding in de race te behouden. Hamilton was op de mediums én vanaf de tweede startplaats echter de snelste richting bocht 1. Een paar bochten verder probeerde Verstappen tevergeefs zijn titelrivaal in te halen, maar de actie was misschien net wat te gretig. Hamilton moest wijken voor Verstappen en vanuit het kamp van Red Bull werd al snel gepleit voor een straf. Was dit nodig? "Nee", vindt Coronel. "Zoals de FIA al zei: het is wat het is. We gaan gewoon door! Max remde gewoon net wat te diep in, maar het was gewoon het moment om het te proberen. Dus deed hij dat." Na de Grand Prix van Abu Dhabi was Mercedes aan de beurt om te protesteren. Hiermee probeerde het team van Hamilton nog het kampioenschap terug te claimen, maar zonder succes. "Ik dacht maar aan één ding en dat is: je kan doen en laten wat je wil, maar dit gaan ze toch niet meer wegnemen. Of het frustratie was bij het team of zoiets, ik weet het niet."
En nu door naar seizoen 2022
Slechts 95 dagen staat de F1-wereld 'stil' tot de eerste vrije training van de Grand Prix van Bahrein 2022. Met compleet nieuwe reglementen en een aantal coureurswissels opent een nieuw hoofdstuk van de koningsklasse. Kan het nog beter worden dan het zenuwslopende seizoen van 2021? "Nieuwe ronde, nieuwe kansen", aldus Coronel. "Iedereen heeft vrijwel dezelfde auto's, dus het zal wel een klap dichter bij elkaar liggen allemaal. Maar Max zal toch altijd wel het verschil maken. Het is heel mooi om te zien dat ze nu al een kampioenschap konden winnen, want ik denk dat het volgend jaar nog allemaal wat makkelijker kan worden!"
Meest gelezen