Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Todt wil motorschikking wél openbaar maken, Ferrari weigert

De internationale autosportfederatie FIA is bereid om de details achter de schikking rond de 2019-motor van Ferrari bekend te maken. Maar Ferrari blokkeert dat.

Dat heeft FIA-voorzitter Jean Todt zich laten ontvallen in een vraaggesprek met het Britse magazine Autosport . Tijdens de laatste testdag in Barcelona maakte de FIA bekend dat het een schikking met Ferrari had getroffen over de omstreden motor van 2019. Ferrari werd er van verdacht dat het afgelopen jaar de brandstoftoevoermeter had ontregeld, waardoor de krachtbron over meer vermogen kon beschikken. Over de uitkomsten van het onderzoek en over de aard van de schikking zweeg de FIA sindsdien in alle talen, tot woede van zeven teams die openheid van zaken eisten. Volgens Todt, tussen 1993 en 2006 nota bene zelf teambaas van de Scuderia, wilde de FIA in deze schikking best alle details naar buiten brengen, maar kon dat alleen als Ferrari expliciet medewerking zou verlenen. En dat wilde Maranello per se niet. "Ik wil dolgraag alle details naar buiten brengen. Maar Ferrari is tegen", aldus Todt. "Ze hebben weliswaar een straf gekregen, maar we kunnen niet in details treden over die sanctie." Todt benadrukt dat de FIA er niet op uit was om Ferrari de hand boven het hoofd te houden. "Onze technici hebben Ferrari maandenlang op de voet gevolgd, om te kijken wat ze deden en of dat wel door de beugel kon. Ik heb mijn onderzoekers aangespoord om alle benodigde controles uit te voeren." De Franse FIA-voorzitter meent dat een schikking – nog voor de seizoenstart van 2020 - de enige juiste oplossing was, omdat langdurige onderzoeken mogelijk jaren in beslag zouden hebben genomen, wat niet in het belang zou zijn geweest van de sport. "De meeste topteams zeiden ook tegen ons: 'we willen graag weten wat er aan de hand is, maar het belangrijkste is dat de regels voor 2020 duidelijk zijn'. Daarom hebben we die regels ook aangepast, om er zeker van te zijn dat er geen mazen zijn." Zo is dit jaar een tweede fuel flow meter verplicht gesteld. De zeven niet aan Ferrari verbonden teams hebben gedreigd met een gang naar de rechter om de inhoud van de schikking openbaar te krijgen, maar of het zover komt is onzeker, vooral nu Mercedes te kennen heeft gegeven de zaak liever te laten rusten. "Met sommige van die zeven teams heb ik individueel gesproken", erkent Todt. "Verder heb ik antwoord gekregen op mijn brief, waarin ze te kennen geven de positie van de FIA te begrijpen. Ze zouden natuurlijk graag zien dat Ferrari toestemming geeft om wél openheid te verschaffen, maar dat geldt voor mij ook. Ik zou dat ook graag zien."

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje