Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Todt zwicht niet voor Red Bull: "Laat me niet chanteren"

FIA-president Jean Todt snapt dat Red Bull graag een ontwikkelingsstop voor de motoren wil, zodat zij makkelijker de Honda-krachtbron kunnen overnemen eind 2021. De Fransman bevindt zich echter in een lastig parket, aangezien de brandstoffabrikanten juist precies het tegenovergestelde zouden willen.

De motordiscussie in de Formule 1 lijkt met de dag complexer te worden. Nu bekend is dat Honda de sport gaat verlaten eind 2021 rijst de vraag wat er moet gebeuren met het huidige motorreglement. Het plan was dat er in 2026 nieuwe motoren zouden komen in de Formule 1, maar vanwege het vertrek van Honda moet die datum misschien naar voren worden geschoven. Op dit moment willen Ferrari en Mercedes namelijk geen motor leveren aan Red Bull en zou Renault volgens de reglementen verplicht zijn Red Bull van motoren te voorzien, omdat zij in 2022 de minste klantenteams hebben. Maar Red Bull lijkt er meer voor te voelen om de Honda-motor in zijn geheel over te nemen en te gebruiken onder een andere naam. Daarvoor wil het Oostenrijkse team wel graag dat de ontwikkeling van de motoren wordt bevroren, want Red Bull beschikt niet over de mogelijkheid om de motor in eigen huis door te ontwikkelen. Met hun voorkeur voor het bevriezen van de krachtbronnen maakt Red Bull een draai van 180 graden in de motordiscussie. "In mei vertelde Red Bull ons dat er onder geen enkele voorwaarde een ontwikkelingsstop mag komen, want anders zou Honda zich terugtrekken uit de sport", vertelt Todt tegen Auto, Motor und Sport. Honda trok echter alsnog de stekker uit het Formule 1-project. "Nu willen ze het tegenovergestelde. Zo snel kan het gaan in deze business", zegt Todt, die vertelt dat hij niet met zich laat sollen. "Ik respecteer ieders mening en elk verzoek, maar ik laat me niet chanteren. Door niemand niet." Dat geldt ook voor de discussie over de brandstofleveranciers in de Formule 1. Zij zijn belangrijk op motorgebied, omdat iedere motorfabrikant met een eigen brandstofproducent werkt. De brandstoffabrikanten willen juist het tegenovergestelde. "Zij hebben gedreigd dat ze alleen door willen gaan als er een concurrentiestrijd is. Het is echter veel belangrijker dat ze hun geld steken in de ontwikkeling van uitstootvrije brandstof", vindt Todt. "Uiteindelijk tellen voor mij alleen de juiste argumenten, niet de bedreigingen." De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris