Alleen al in het huidige Formule 1 seizoen liep het storm met de gridstraffen. Vooral Alonso en Vandoorne spanden de kroon. Ook de teams met een Renault krachtbron incasseerden de nodige straffen. De verdeling van de gridstraffen tot nu toe is als volgt: Honda: 380 Renault: 310 Ferrari: 20 Mercedes: 20 Het is Liberty Media dan ook een doorn in het oog maar sportief directeur, Ross Brawn, heeft het volste vertrouwen in het nieuwe motorreglement. Dit moet volgens hem leiden tot extreem veel minder gridstraffen.
Aan Motorsport Total verduidelijkt hij dit. "Het nieuwe motorreglement moet ervoor zorgen dat de kosten omlaag gaan. Het vervangen van een turbocharger moet geen probleem meer zijn als deze slechts twee- tot drieduizend dollar kost. Nu is de turbocharger zo duur en ingewikkeld dat we er een limiet voor moeten instellen. De huidige motor bevat ongelofelijk veel techniek maar het is helaas geen geweldige racemotor." De Formule 1 was altijd het testterrein voor de nieuwste technologieën maar volgens Brawn moet dit in de toekomst anders. "We kunnen het ons niet veroorloven om het contact met de fans te verliezen omdat slechts een paar teams de financiële middelen hebben om dit te kunnen betalen en ook uitblinken hierin. We zijn nu vier seizoenen bezig met deze technologie en de gridstraffen nemen alleen maar toe. Mercedes heeft natuurlijk geweldig werk verricht maar de andere teams kunnen dat niet inhalen. Dat is helaas de realiteit."
Meest gelezen