Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Toen Ecclestone furieus was over het verdwijnen van de heerlijke V10-motoren

Tegenwoordig rijden de Formule 1-motoren met een hybride V6-motor, maar tot en met het seizoen van 2005 reden de teams nog met een gillende V10-motor. Daar kwam vanaf 2006 verandering in, tot groot ergernis van Bernie Ecclestone. De F1-baas liet precies zeventien jaar geleden duidelijk weten wat hij ervan vond.

De toenmalige eigenaar van de Formule 1, Bernie Ecclestone, was totaal geen voorstander van de downsize. De FIA en de teams besloten om afscheid te nemen van de kostbare en benzineslurpende V10-motoren en in 2006 verschenen alle teams - op het debuterende Toro Rosso na - op de F1-grid met een V8-motor. Toro Rosso had in de Minardi-tijd nog een deal gemaakt om de V10 te behouden, maar moest hierbij de toeren limiteren en gebruik maken van een minder grote opening in de airbox boven het hoofd van de coureur, zoals op de foto onderaan dit artikel is te zien. Voor de rest was het dus afgelopen met de V10-motoren in de Formule 1, tot groot ergernis van Ecclestone. De F1-baas was furieus over de keuze van de teams en op 19 februari 2006, vandaag precies 17 jaar geleden, liet hij duidelijk weten wat een domme, onnodige en peperdure keuze de teams hebben gemaakt met de V8-motoren. "Het is een regel waar ik niet achter sta. Het was ook niet nodig geweest, want hetzelfde doel hadden ze kunnen bereiken met een tiencilinder met gelimiteerd vermogen", zei Ecclestone destijds tegen Autosprint . In plaats daarvan kozen de teams voor compleet nieuwe Formule 1-motoren, wat zorgde voor hoge kosten. "De nieuwe V8-motoren kosten een fortuin. De volgende stap wordt weer een limiet zetten op de toeren omdat ze te krachtig worden. Dat hadden ze direct kunnen doen bij de V10's. Het had ze heel wat geld bespaard."

Ecclestone: "Het was complete onzin!"

Ecclestone baalde flink van de overstap, maar wijst vooral naar de teams. Ze hebben uiteindelijk zichzelf ermee benadeeld. "Er was een meeting in Monaco met alle teams om de kosten te reduceren en het ging er slecht aan toe. Het idee was om de motorcapaciteiten met 20% te reduceren. Dat moest zorgen voor het besparen van kosten en vermogen met een soortgelijk percentage." "Het was complete onzin! Niemand heeft de problemen echt goed bestudeerd. De constructeurs pleitten voor het gebruik van een V8-motor, maar later kwamen ze er pas achter welke kosten er bij kwamen kijken", zo baalde Ecclestone. Toro Rosso was uiteindelijk het laatste Formule 1-team met V10-motoren. De luide en geliefde motoren zouden nooit meer terugkeren in de sport. Later, in 2014, werd de switch gemaakt naar de hybride V6-motor, die vandaag de dag nog altijd wordt gebruikt door de teams in de koningsklasse.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"