Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië GP Saoedi-Arabië

Start race
04 d 11:09:39
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

"Toen lachte Hamilton en dacht hij: 'oh nu heb ik Verstappen te pakken'"

Ook naast de baan wordt er gestreden om de wereldtitel tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. In de mentale strijd heeft Hamilton een tik uitgedeeld, denkt Formule 1-interviewer Tom Clarkson. Hij zag afgelopen weekend hoe Verstappen uit zijn slof schoot.

Tom Clarkson leidt namens de Formule 1 alle persconferenties. Dat doet hij op donderdag tijdens de media-dag en op zaterdag en zondag na de kwalificatie en race als de top drie coureurs aanschuiven voor wat vragen van het journaille. Op zaterdag namen Max Verstappen en Lewis Hamilton plaats op een van de drie stoelen na afloop van de kwalificatie. Logischerwijs vroeg Clarkson naar de start van zondag, want twee weken daarvoor waren de twee met elkaar in aanraking gekomen in Groot-Brittannië. Hij kon zijn vraag niet eens afmaken voordat de Red Bull-coureur hem onderbrak om hem duidelijk te maken dat het eens klaar moest zijn met die 'fucking' vragen, want hij had er de afgelopen dagen al genoeg over gehoord. Hij legt in de F1 Nation Podcast uit wat de gedachtegang was achter die vragen. "We wilden de titelstrijd meer over de coureurs laten gaan dan over de teambazen", zo doelt hij op Horner en Wolff, die over en weer elkaar van alles verweten en de headlines domineerden. "Die persconferentie was het eerste moment dat Max en Lewis samen met elkaar in dezelfde ruimte waren. Dus ik dacht, ja, ik ga vragen wat er kan gaan gebeuren in de eerste ronde. Maar Max onderbrak me..." Alan McNish, voormalig Formule 1-coureur en tegenwoordig teambaas in de Formule E, was ook aangeschoven in de podcast en kon begrip opbrengen voor de Nederlander. "Ik snap Max' punt. Hij heeft dit hele scenario vanaf dag één met alles en iedereen besproken", oordeelt de Schot, die vond dat Red Bull misschien te veel gefocust was op de crash. "Maar het is het recht van de media, want dat was hét verhaal van het weekend na de race in Groot-Brittannië. De teams moeten echter soms een stap terug nemen en zich herinneren waar de focus moet liggen. Dat is namelijk op de race en niet op deze kwestie. Hoe krijgen we ons team weer gefocust op de race? Mercedes en Toto Wolff wisten dat beter te doen en het team wist zich beter te kwalificeren op zaterdag dan Red Bull." Clarkson neemt het woord weer over en vertelt dat hij denkt dat Hamilton toch op een manier onder de huid van Verstappen is gekropen. "Als we het dan toch over Max en zijn PR hebben. Hij had makkelijk het gejoel van de fans naar Hamilton kunnen afkeuren. Hij had makkelijk kunnen zeggen dat hij de support van de oranje gekleurde fans waardeerde, maar dat ze wel alle coureurs respect moesten tonen. Hij koos ervoor om dat niet te doen." Hij vervolgt: "Toen hij voor de eerste keer na de crash op Silverstone met Hamilton in dezelfde ruimte was en hij naar de eerste ronde werd gevraagd, had hij het met een grapje af kunnen doen. Maar nee, hij begon te 'f-en' (schelden, red.), waardoor Lewis echt verrast was. Naast Max had hij een grote glimlach achter zijn mondkapje terwijl Verstappen dat zei. Hij dacht echt 'nu heb ik Verstappen te pakken, 1-0 voor mij'." McNish begrijpt die stelling, maar volgens hem komt het gewoon doordat Max van zijn hart geen moordkuil maakt. "Dit gevecht om de wereldtitel speelt zich niet alleen af op de baan, maar ook naast de baan. We mogen het mentale aspect niet vergeten. Verstappen had er wat beter mee om kunnen gaan, maar het hart van Max ligt zowel op als naast de baan op zijn tong", aldus de Schot.

x
Revanche Verstappen aast op Suzuka-achtige revanche: "Laatste push"