Max Verstappen is van de familie Verstappen de grote recordbreker in de Formule 1, maar zijn vader Jos Verstappen werd in zijn jonge jaren hoog aangeslagen als auto coureur. Hij schopte het tot de Formule 1 en was tot de komst van zijn eigen zoon de beste Nederlandse Formule 1-coureur ooit. Jos Verstappen reed achtereenvolgens voor Benetton, Simtek, Arrows, Stewart, Honda (testjaar), opnieuw Arrows om uiteindelijk in 2003 uit te komen voor het achterhoedeteam van Minardi. Die deal werd vandaag precies twintig jaar geleden beklonken, of in ieder geval wereldkundig gemaakt. Verstappen sr. begon het seizoen met een persoonlijk puntentotaal van 17 en daarmee zou hij het seizoen ook eindigen. De fraaie wit-zwarte bolide van het team dat we na een overname door Red Bull in 2006 vandaag de dag kennen als AlphaTauri was hopeloos onderontwikkeld en Verstappen kon er geen potten mee breken. Zijn teamgenoten Justin Wilson en later Nicolas Kiesa overigens evenmin.
What if...
Alhoewel, het was met die Minardi PS03 dat hij de meeste kans ooit maakte op een overwinning en wel in de verregende Grand Prix van Brazilië. De ene na de andere vedette tuimelde van de baan in bocht drie omdat daar een riviertje stroomde. Ook Verstappen liet zich erdoor verrassen en schoof van de baan. Op het moment van uitvallen reed hij vóór de latere racewinnaar Giancarlo Fisichella. Een typisch gevalletje 'what if....' Zijn moment of fame kwam enkele maanden later in de Grand Prix van Frankrijk alsnog. In een tijd waarin er twee kwalificaties werden verreden (één op vrijdag en één op zaterdag), klokte hij de snelste tijd in de eerste kwalificatie op een snel opdrogende baan. Had hij er veel aan? Nee, want 'Q1' bepaalde enkel de startvolgorde voor 'Q2' waarin elke coureur één snelle ronde mocht rijden. Verstappen eindigde op zaterdag 'gewoon' als negentiende. Echter, voor het eerst voerde Verstappen in een officiële sessie de tijdenlijst aan en dat bracht toch een lach op menig gezicht in de Minardi-pitbox. Het was een zeldzaam hoogtepunt in een moeizaam jaar. Het Minardi-avontuur kreeg in 2004 dan ook geen gevolg. Verstappen zag het niet zitten om nog een jaar achteraan te rijden met een auto die in feite gebaseerd was op de PS01 uit 2001. Hij schuimde een stoeltje bij Jordan met het oog op een eventuele deal voor 2004, maar hij zat niet comfortabel in dat chassis en zei de geplande test af. Zo kwam er een wat roemloos einde aan de F1-carrière van de man die de Formule 1 in Nederland al op de kaart zette lang voordat zijn zoon dat deed.
Meest gelezen