Immers: om nu, halverwege het V6-turbohybridetijdperk, zomaar in te stappen en vervolgens succesvol te zijn in de Formule 1 is voor beginnende fabrikanten niet erg realistisch. Als iedereen weer op nul moet beginnen, is de kans om sterk te zijn veel groter.
De huidige Formule 1-teams zijn het echter nog niet met elkaar eens over het te voeren beleid per 2021. Geruchten doen de ronde dat het viertal Mercedes, Ferrari, Renault en Honda wellicht zelfs liever vasthouden aan het huidige reglement, dan dat er in het diepe wordt gesprongen waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe fabrikanten. Bovendien zou de ontwikkeling van de nieuwe motoren een lieve duit kosten, geld wat de teams naar eigen zeggen beter in andere zaken kunnen stoppen. "Zolang we maar een motor hebben die de hybride-relevantie van vandaag de dag onderstreept", liet Carey in een teleconferentie weten. "Aan top van de technologische piramide, die een van de leidende is in de wereld, moet duidelijk worden waardoor motorfabrikanten zich aangetrokken voelen. Ik heb het idee dat we met het pad dat we nu zijn ingeslagen, nieuwe fabrikanten aan kunnen trekken. Er zijn gesprekken gaande en we zijn positief." Aston Martin en Porsche overwogen om per 2021 in de Formule 1 te stappen. Het laatstgenoemde project is inmiddels afgeblazen.
Meest gelezen