Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
  • 1 VET LAP 61
  • 2 LEC + 2.641
  • 3 VER + 3.821
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 3.829
  • 3 LEC + 5.212
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
  • 1 BOT LAP 52
  • 2 VET + 11.376
  • 3 HAM + 11.786
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VET + 1.766
  • 3 BOT + 3.553
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
  • 1 BOT LAP 56
  • 2 HAM + 4.148
  • 3 VER + 5.002
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov

F1-stand

  • 1 HAM 381
  • 2 BOT 314
  • 3 LEC 249
VT1 vr 15 nov 15:00 16:30
VT2 vr 15 nov 19:00 20:30
VT3 za 16 nov 16:00 17:00
Quali za 16 nov 19:00 20:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Brazilië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Tom Coronel: "Dit was onze beste Dakar tot nu toe"

Tim en Tom Coronel lieten de Dakar-fans weer bijna twee weken genieten van hun avonturen. Samen met Racingnews365 blikt Tom terug op een enerverende Dakar. Vandaag blikken we in deel 1 terug op de grote stappen die het team wist te zetten met 'The Beast 2.0'.

De Dakar Rally van 2019 was er voor de gebroeders Coronel eentje om bijna door een ringetje te halen. Slechts één keer moet het duo overnachten in de woestijn, meer verder liep 'The Beast 2.0' als een zonnetje.

Een enthousiaste Tom Coronel doet zijn verhaal in gesprek met Racingnews365. Wat direct opvalt is het enthousiasme, de passie en het vizier dat nu al gericht is op 2020.

"We hadden echt een vliegende start en de eerste week ging erg lekker. Alles liep veel beter dan vorig jaar, wat ook kwam doordat we direct na de Dakar van 2018 een lijst hebben gemaakt van alle verbeterpunten. Daarmee zijn we direct aan de slag gegaan en het mooie is dat we eigenlijk geen noemenswaardige problemen hebben gekend deze rally", laat Tom aan Racingnews365 weten.

Tijdens de zesde etappe ging het toch mis voor de tweeling. Na het oprijden van een duin volgde een stevige klap toen The Beast in een forse kuil terecht kwam. De klap was in dit geval harder harder dan de ophanging sterk was. Tom Coronel spreekt van twee kleine probleempjes tijdens de rally.

"Er waren twee kleine dingen, en dat was de ophanging die brak en de luchtfilter. De ophanging zoekt bij zo’n klap altijd de zwakste plek en de filter raakte soms wat verstopt door al het fesh fesh. Je verliest daardoor vermogen en ook tijd. Dat fijne zand gaat echt overal in zitten. Volgend jaar positioneren we de luchthapper achter op de auto weer net wat anders."

- We werken nu al aan the beast 3.0 voor volgend jaar

Trost en optimisme overheerst bij Coronel. Als één van de weinige deelnemers bouwen ze volledig hun eigen auto. The Beast is een uniek project, in tegenstelling tot de vele fabrieksauto's die aan de start staan, of teams die met overjarige modellen aan het avontuur beginnen.

"Dit was The Beast 2.0 en ons tweede jaar van het Dakar-project met deze auto. Het ging eigenlijk steeds beter tijdens de rally en je merkt ook dat Tim de auto beter leert kennen. Alle tijd en energie die we erin hebben gestoken in het afgelopen jaar, heeft zijn vruchten afgeworpen. Dit was de beste Dakar tot nu toe!"

DOEL TOP 20

Langzaam maakt de olympische gedachte 'meedoen is belangrijker dan winnen' plaats voor een serieuze aanval op het klassement. In 2020 moet de volgende stap gezet worden en gaat het duo ook echt voor het klassement. De top 20 is daarbij het doel.

"Deze auto kan dat zeker. Volgend jaar beginnen we voor de derde keer volgens dit concept aan de Dakar en staan we aan de start met The Beast 3.0. Daar werken we nu alweer aan. Tijdens de rally hebben Tim en ik al volop ideeën uitgewisseld over mogelijke verbeteringen. Na afloop van een etappe bespraken we wat er beter kon en maakten we direct een lijst van verbeterpunten. Er zijn nog zoveel kleine punten waarmee we tijd kunnen winnen."

"We hebben een paar etappes mooi voorin mee kunnen draaien en laten zien dat de top 20 in 2020 mogelijk is. Dat is dan ook ons doel: strijden in de subtop."

Tim en Tom staan tijdens de Dakar volop in de schijnwerpers, maar Tom is het gehele team erg dankbaar. "Complimenten ook aan ons Maxxis Dakar Team! Het team zat goed in elkaar, de spirit zat er prima in en door de positieve flow waren we veel sterker dan vorig jaar. Een team is zo goed als de zwakste schakel en draait niet alleen om Tim en mij."

Morgen verschijnt er op Racingnews365 het tweede deel van ons uitgebreide interview met Tom Coronel. Daarin blikken we terug op de zwaarte van deze Dakar en al vooruit op de Dakar van 2020.