De Grand Prix van Hongarije begint onder zeer lastige omstandigheden. De baan is nat en Max Verstappen verslikt zich op intermediates in de laatste sector van het circuit tijdens de opwarmronde. De wielen blokkeren en stuurloos komt hij met een doffe plof tot stilstand tegen de bandenstapels.
De linkervoorkant van de Red Bull RB16 vangt de klap op, waardoor de voorvleugel eraf ligt, en belangijker nog, de linkervoorwielophanging. Verstappen hinkt met zijn bolide verder en wil terugrijden naar de pits, maar na overleg roept men tegen Verstappen dat ze het op de grid gaan proberen te repareren. "Anders geven we ons over aan een start vanuit de pitstraat", zo is sporting director Jonathan Wheatley te horen.
Als men Verstappen opvangt en naar zijn gridslot duwt, neemt men de schade op. Wat men nodig heeft? Een track rod, push rod en een nieuwe neus. Marko krijgt aan de pitmuur te horen dat de ophanging sneller vervangen moet worden dan ze ooit hebben klaargespeeld, want de racestart wacht nu eenmaal op niemand.
Er is onophoudelijke radioverkeer tussen alle betrokken partijen over de aanvoer van onderdelen en gereedschappen en steeds wordt men op de hoogte gehouden van de minuten die verstrijken.
De bewuste ophanging wordt onbedoeld aan het oog onttrokken, zoveel Red Bull-monteurs drommen samen om die linkervoorkant. Paniek? Niks van dat alles. Zelden heb je zo'n rustig georkestreerde symfonie van kalmte gehoord. Men stelt vast dat de deadline komt te liggen op vier minuten van de start van de opwarmronde, aangezien ze tijd nodig hebben om de auto van de grid te begeleiden als ze het niet zouden redden.
Bij het vijf minuten-signaal moeten reglementair alle banden op de auto zitten. Het laatste wiel wordt met nog 5 min. en 30 seconden op de auto gezet. "We're done", bevestigt chief mechanic Phil Turner.
Niet lang daarna horen we Max Verstappen over de boordradio: "Okay, ik wil even zeggen geweldig werk, jongens, echt ongelooflijk. Heel erg bedankt." Monteurs geven schouderklopjes over en weer en het is duidelijk dat men iets ongelooflijks heeft klaargespeeld.
Verstappen beloont de inspanningen met de tweede plaats, maar de manier waarop het gehele team uitbundig over de pitmuur hangt bij het passeren van de streep doet vermoeden dat men heeft gewonnen. En in zekere zin had men dat ook die bewuste dag op de Hungaroring.
Overige prestaties Verstappen in Hongarije
De Hongaarse GP is voor Verstappen een evenement met gemengde resultaten. Twee keer won hij er, in 2022 en in 2023. Andere extreem positieve uitschieter is de vierde plaats in zijn debuutjaar voor Toro Rosso. Slechts één keer viel hij er uit en wel met een kapotte Renault-motor in 2018.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!