Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Toppers en floppers van de Grand Prix van Italië

De Italiaanse Grand Prix was een heerlijke mix van spanning, spektakel en strategie. Het straatfeest van de tifosi werd afgeblazen door de overwinning van een Brit, de mogelijkheid om aan het einde van het jaar te juichen werd de Italiaanse fans door een Duitser weer eens een stukje kleiner gemaakt. Racingnews365 belicht de toppers en de floppers van Italië.

Toppers Er valt met geen mogelijkheid om deze man heen te schrijven. Hij is al sinds de Grand Prix van Oostenrijk niet meer de nummer één wat betreft absolute snelheid, maar toch heeft Lewis Hamilton drie van de laatste vier Grands Prix op zijn naam geschreven. De mindere periode van Mercedes wordt volledig teniet gedaan door Hamilton, die als hij er moet staan, gelijk in actie komt. Natuurlijk had de 33-jarige het geluk aan zijn zijde en wie weet waar hij was geëindigd als Sebastian Vettel zijn hoofd wél koel had gehouden, of Kimi Raikkonen niet was opgehouden. Feit is dat Hamilton wederom 25 punten scoort en zijn kampioenschapsleiding daarmee uitbouwt. Met recht een topper. Voor de Grand Prix van België hingen er donkere wolken boven de deelname van Force India , maar sinds die zijn weggetrokken is het één grote polonaise bij de roze brigade. Esteban Ocon en Sergio Pérez kregen het eerst al voor elkaar zich tussen de grote jongens te mengen in Spa-Francorchamps en reden op Monza nogmaals naar een ijzersterke dubbele puntenfinish. Met name het optreden van Pérez, die van P14 naar P7 reed, was om door een ringetje te halen. Racing Point Force India heeft in twee Grands Prix 32 punten bijeen gereden, Sahara Force India had twaalf races nodig om tot 59 stuks te komen. De derde plaats in deze rubriek gaat de laatste tijd meestal naar een coureur of een team die daar eigenlijk niet thuishoort, maar vanwege een sterke prestatie toch wordt opgenomen in het rijtje toppers. Ditmaal is het de eer aan Williams , want eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de stal uit Grove optimaal gepresteerd heeft. Wat heet: Lance Stroll en Sergey Sirotkin hebben beiden een toptienklassering genoteerd en zodoende scoort Williams haar eerste dubbele puntenfinish van 2018 (en Sirotkin het eerste punt van zijn Formule 1-loopbaan). Driewerf hoezee!

Floppers Als je wereldkampioen wilt worden, moet je zo weinig mogelijk fouten maken. Sebastian Vettel lijkt dat dit jaar niet helemaal te hebben begrepen. In Paul Ricard gebruikte hij zijn Ferrari als sloopkogel om Valtteri Bottas dwars te zitten, op de ‘eigen’ Hockenheimring ging de Duitser grindhappen en in Monza stond Vettel al na een kilometer achterstevoren. Dit soort foutjes zijn écht dodelijk en Vettel moet heel snel opstaan. In Spa zag het er allemaal zo goed uit en met de fenomenale Ferrari SF71H onder zijn achterste leek de vijfde wereldtitel op termijn een formaliteit, maar als je je eigen glazen blijft ingooien, gaat die kroon gewoon weer naar Hamilton. De Formule 1-wagens zijn anno 2018 ongelooflijk complex. Bepaalde onderdelen moeten aan zeer nauwkeurige afmetingen voldoen en sommige delen van de bolides mogen niet te ver doorbuigen, om aerodynamisch voordeel te voorkomen. Haas weet dat dondersgoed, maar alsnog heeft men een wagen de baan opgestuurd die illegaal is. Rivaal Renault was er als de kippen bij om haar beklag te doen bij de FIA en met succes: Romain Grosjeans zesde plaats werd afgenomen. Sneu van Renault om zo het gelijk te halen? Misschien. Slim van Renault om Haas erbij te lappen? Zeker. Het druipt er vanaf bij Fernando Alonso . Hij heeft he-le-maal geen zin meer in de Formule 1, kan niet wachten om na Abu Dhabi af te zwaaien. Het toppunt van sarcasme werd bereikt in de kwalificatie, waar Alonso zowaar begon te lachen nadat hij en Kevin Magnussen de kans om een laatste snelle ronde te rijden, door een samenkomen door het putje zagen gaan. In de race gebruikte hij zijn McLaren als botsauto waardoor Pierre Gasly een mooi resultaat verloren zag gaan, na negen rondjes kwam de Spanjaard binnen met ‘weer hetzelfde probleem’. Alonso is niet zozeer een flop vanwege zijn prestaties, maar des te meer wegens zijn houding. Nog even volhouden, Fernando.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin