Tops De grootste winnaar is, hoe kan het ook anders, voor de vierde keer op rij Lewis Hamilton . Op de momenten dat hij niet de topfavoriet was consolideerde de Brit met een hoofdletter C, nu hij wel de topfavoriet is maakt de Mercedes-rijder het meer dan waar. Met wingman Valtteri Bottas aan zijn zijnde kan Hamilton het lot van zijn tegenstanders bezelen tijdens de volgende Grand Prix, wat toevallig op een circuit wordt gehouden waar hij sinds 2014 elke race heeft gewonnen. Alles wat hij aanraakt, verandert in goud. Onderschat Red Bull Racing haar eigen kunnen? Max Verstappen en Daniel Ricciardo lieten voorafgaand aan de Japanse Grand Prix weten ‘wellicht’ met de Ferrari’s te kunnen strijden. Uiteindelijk kwam Verstappen nog vlakbij de tweede Mercedes. Als we de woorden van de Oostenrijkse stal serieus moeten nemen, zal de Mexicaanse Grand Prix op deze manier sowieso een prooi voor hen worden. Maar wie zegt dat er niet nog meer in het vat zit? De strijd om het zogenaamde ‘B-kampioenschap’ is ongelooflijk intens: de zevende plaats, ‘best of the rest’, is op dit moment gelijkspel tussen drie (!) rijders. Sinds gisteren is Sergio Pérez de nieuwe leider: de Mexicaan deed nagenoeg alles perfect in Suzuka, slechts in het derde kwalificatiesegment kon hij niet thuisgeven. Teammaat Esteban Ocon wordt regelmatig bewierookt en dat is geheel terecht, maar laten we niet vergeten dat ook Pérez een buitengewoon goede coureur is. Vamos, Checo !
Flops Er zijn twee zekerheidjes sinds de Italiaanse Grand Prix: waar Hamilton in het rijtje toppers staan, bivakkeert een teamlid van Ferrari in de onderste regionen van deze rubriek. Ook in Japan wilde het niet vlotten bij Sebastian Vettel en voor de zoveelste keer raakte zijn geduld op. Waar hij in dienst van Red Bull Racing nog een racemachine was die zeges aaneenreeg, daar is Vettel bij Ferrari een slap aftreksel van de dominante coureur die hij in een ver verleden was. De Renault van 2019 mag maar beter een moordwapen zijn, want het barrel waarmee momenteel wordt gereden is steeds minder waard. Dat Carlos Sainz al met een grote grijns op zijn gezicht uitstapte na het veroveren van één schamel puntje, zegt genoeg. De Fransen mogen in hun handjes knijpen als ze aan het einde van het seizoen nog steeds op de vierde plaats in het constructeurskampioenschap staan. Vergeet niet dat Romain Grosjean bovendien nog acht punten terug kan krijgen, aangezien Haas in beroep gaat tegen de Italiaanse diskwalificatie. Het onderlinge verschil na Japan? Acht punten. Dat Haas niet meer scoorde, had de Amerikaanse stal te danken aan een van haar rijders. Grosjean heeft het lek boven en rijgt puntenfinishes aaneen alsof het kraaltjes aan een koord zijn, nu is het Kevin Magnussen die loopt te harken. De Deen was in Singapore niet vooruit te branden en scoorde aldaar niet, maar zijn optreden in Japan was mogelijk nog dramatischer. Zwalkend over start/finish probeerde K-Mag koste wat kost Charles Leclerc achter zich te houden. Dat hij zich überhaupt in die regionen van het veld bevond, had Magnussen te danken aan een mindere kwalificatie. Koppie erbij, Kevin!
Meest gelezen