Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
F1-nieuws

Tops en flops van de Grand Prix van Japan

Een dominante dubbelzege van Mercedes, een veelbesproken Max Verstappen en Ferrari dat wederom naast de pot piste. De Grand Prix van Japan leek op een korte variant van de tweede complete tweede helft van het Formule 1-seizoen 2018 tot dusver.

Tops

De grootste winnaar is, hoe kan het ook anders, voor de vierde keer op rij Lewis Hamilton. Op de momenten dat hij niet de topfavoriet was consolideerde de Brit met een hoofdletter C, nu hij wel de topfavoriet is maakt de Mercedes-rijder het meer dan waar. Met wingman Valtteri Bottas aan zijn zijnde kan Hamilton het lot van zijn tegenstanders bezelen tijdens de volgende Grand Prix, wat toevallig op een circuit wordt gehouden waar hij sinds 2014 elke race heeft gewonnen. Alles wat hij aanraakt, verandert in goud.

Onderschat Red Bull Racing haar eigen kunnen? Max Verstappen en Daniel Ricciardo lieten voorafgaand aan de Japanse Grand Prix weten ‘wellicht’ met de Ferrari’s te kunnen strijden. Uiteindelijk kwam Verstappen nog vlakbij de tweede Mercedes. Als we de woorden van de Oostenrijkse stal serieus moeten nemen, zal de Mexicaanse Grand Prix op deze manier sowieso een prooi voor hen worden. Maar wie zegt dat er niet nog meer in het vat zit?

De strijd om het zogenaamde ‘B-kampioenschap’ is ongelooflijk intens: de zevende plaats, ‘best of the rest’, is op dit moment gelijkspel tussen drie (!) rijders. Sinds gisteren is Sergio Pérez de nieuwe leider: de Mexicaan deed nagenoeg alles perfect in Suzuka, slechts in het derde kwalificatiesegment kon hij niet thuisgeven. Teammaat Esteban Ocon wordt regelmatig bewierookt en dat is geheel terecht, maar laten we niet vergeten dat ook Pérez een buitengewoon goede coureur is. Vamos, Checo!

Flops

Er zijn twee zekerheidjes sinds de Italiaanse Grand Prix: waar Hamilton in het rijtje toppers staan, bivakkeert een teamlid van Ferrari in de onderste regionen van deze rubriek. Ook in Japan wilde het niet vlotten bij Sebastian Vettel en voor de zoveelste keer raakte zijn geduld op. Waar hij in dienst van Red Bull Racing nog een racemachine was die zeges aaneenreeg, daar is Vettel bij Ferrari een slap aftreksel van de dominante coureur die hij in een ver verleden was.

De Renault van 2019 mag maar beter een moordwapen zijn, want het barrel waarmee momenteel wordt gereden is steeds minder waard. Dat Carlos Sainz al met een grote grijns op zijn gezicht uitstapte na het veroveren van één schamel puntje, zegt genoeg. De Fransen mogen in hun handjes knijpen als ze aan het einde van het seizoen nog steeds op de vierde plaats in het constructeurskampioenschap staan. Vergeet niet dat Romain Grosjean bovendien nog acht punten terug kan krijgen, aangezien Haas in beroep gaat tegen de Italiaanse diskwalificatie. Het onderlinge verschil na Japan? Acht punten.

Dat Haas niet meer scoorde, had de Amerikaanse stal te danken aan een van haar rijders. Grosjean heeft het lek boven en rijgt puntenfinishes aaneen alsof het kraaltjes aan een koord zijn, nu is het Kevin Magnussen die loopt te harken. De Deen was in Singapore niet vooruit te branden en scoorde aldaar niet, maar zijn optreden in Japan was mogelijk nog dramatischer. Zwalkend over start/finish probeerde K-Mag koste wat kost Charles Leclerc achter zich te houden. Dat hij zich überhaupt in die regionen van het veld bevond, had Magnussen te danken aan een mindere kwalificatie. Koppie erbij, Kevin!

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Kevin Magnussen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen