Vandaag de dag kan Toto Wolff niet meer door een deur met de gemiddelde Red Bull-werknemer, maar twee decennia geleden deed de Oostenrijker met Red Bull in grote letters gespeld op zijn racepak en wagen mee aan verschillende FIA GT World Championships en langeafstandsraces. Na het overlijden van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz, die met zijn energiedrankje door de jaren heen duizenden verschillende atleten en teams sponsorde, blikt Toto in gesprek met onder meer RacingNews365 terug op die tijd en haalt hij herinneringen op aan Mateschitz. "Ik was trots om die kleuren te dragen als GT-coureur. Om een Red Bull-coureur te zijn was zeer prestigieus en ik was er heel trots op dat ik die teamkleuren mocht dragen", zo blikt hij met een glimlach op het gezicht terug op die tijd.
Vodka-Red Bull
Niet alleen op, maar ook naast de baan had Wolff een connectie met Red Bull. "Als Oostenrijker ken je de geschiedenis van Red Bull vrij goed. Toen Dietrich begon met het verkopen van Red Bull, wezen sommige clubs hem gewoon af. 'Wat is een energiedrankje?' vroegen ze zich af." "Toen werd het gemixt met vodka en plots was het een hit. Het was net als een drug en het werd stiekem 'onder tafel' verkocht. In München werd het uiteindelijk wel in de goede clubs verkocht en Vodka-Red Bull was net alsof je drugs nam. Dat creëerde zo'n mythe rond Red Bull en zo ontstond er een markt die nog niet bestond." Wolff, zelf ook een succesvolle zakenman, zag hoe Mateschitz zijn eigen pad bewandelde en zich niet liet kennen. "Vanaf dat moment werd het merk sterker en sterker. Ik herinner me ook nog goed dat hij nooit zijn product goedkoper aan wilde bieden. Hij gaf geen krimp. Als de supermarkten hem uitsloten, dan zei hij: 'prima, doe maar' en uiteindelijk klopten ze snel weer terug bij hem aan."
Mateschitz groter dan het leven
Zijn liefde voor sport werd door de jaren heen duidelijk. In de Formule 1 was Mateschitz een invloedrijk man. Meerdere coureurs op de grid bewandelden de 'Red Bull-weg', maar ook in vele andere sporten is het Red Bull-merk eigenlijk niet meer weg te denken. Gevraagd of dat het belangrijkste is wat de Oostenrijker achter heeft gelaten, denkt landgenoot Wolff van niet. "Dietrich was gewoon groter dan het leven. Ook waar hij voor stond, voor het voetbal, ijshockey, Leipzig, het raceprogramma. Ongelooflijk. Hij heeft in de Formule 1 waarschijnlijk meer bijgedragen dan welk individu dan ook. Het was een indrukwekkende man. Soms konden we uren discussiëren over serieuze zaken, maar uiteindelijk praatten we dan over onze families. Daar heb ik van genoten. "Zijn grootste prestatie is het merk Red Bull", vervolgt Toto. "Ik heb geen idee hoeveel miljarden euro's het bedrijf tegenwoordig omzet, maar om een nieuwe markt te creëren en een nieuw product uit te vinden dat daarvoor alleen maar in een andere vorm in Thailand bestond, overschaduwt al het andere." "Ik herinner me dat hij me ooit vertelde dat hij maar al te graag een sportproject aanging dat verlies draaide als hij daar maar plezier uit wist te halen. Er zijn niet veel ondernemers die dat soort dingen zeggen uit liefde voor de sport", aldus de lovende woorden van Wolff.
Meest gelezen