Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Toto Wolff: 'Hypersoft is een kwalificatieband'

Gedurende de wintertests van de Formule 1 in Barcelona gebruikte Mercedes de nieuwe hypersoft-band van Pirelli niet. De concurrenten Ferrari en Red Bull gebruikten de band daarentegen wel. Waarom Mercedes de roze band niet in gebruik nam, had volgens Toto Wolff een duidelijke reden.

De vijf snelste rondetijden in Barcelona waren allemaal gezet op de hypersoft-band, maar zowel Lewis Hamilton als Valtteri Bottas deed geen enkele ronde op de zachtste band tijdens de acht dagen in Spanje. De band was volgens Mercedes maar goed voor één ronde en was daarom niet opgenomen in de plannen voor de wintertests. De Mercedessen zetten hun tijden op de ultrasoft en waren daarmee ongeveer 1.2 seconden langzamer dan de Ferrari's. Mercedes had geen oog voor de snelste tijd, het team was vooral bezig met de long runs en racesimulaties.

Wolff legt de beslissing uit aan Reuters : "We besloten de hypersoft niet te gebruiken. We hadden het gevoel dat de band alleen maar goed was voor een enkele ronde. Met testen gaat het om data verzamelen en set-ups leren te begrijpen. We besloten ons te concentreren op ontwikkeling van W09 in plaats van op een enkele ronde." Over de band zelf zegt Wolff: "De hypersoft is een grote stap vooruit in grip ten opzichte van de ultrasoft. Dat terwijl de overige banden niet zoveel van elkaar verschillen. Het zal in de praktijk dan ook een soort kwalificatieband worden. Wij denken dat je daarop in de race de eerste paar ronden moet zien te overleven." Of het een risico is dat Mercedes de band niet heeft gebruikt op het circuit in Catalunya? "We weten dat ze meer grip geven, dus wij denken niet dat het een risico is. Wij hebben ons gefocust op de banden die waarschijnlijk op dit soort circuits gebruikt gaan worden."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"