Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Toyota grijpt voorlopige pole, Racing Team Nederland op P8 in LMP2

In de eerste kwalificatiesessie voor de 24 uursrace op het Circuit de la Sarthe in Le Mans is Toyota, zoals verwacht, als snelste uit de bus gekomen. Het was echter niet de #8 van onder meer Fernando Alonso, maar de #7-bolide die de rapste rondetijd noteerde en zodoende met de voorlopige poleposition mag pronken.

Ronderecordhouder Kamui Kobayashi (hij reed in 2017 de allersnelste ronde ooit op het circuit in Noord-Frankrijk) snelde op woensdagavond naar een 3.17,161, waarmee de Japanner slechts een halve seconde sneller was dan de verbazingwekkend rappe #17 van het Russische SMP Racing. Die wagen wordt bestuurd door Egor Orudzhev, Mikhail Aleshin en enkelvoudig F1-deelnemer Stephane Sarrazin. Alonso en consorten (Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima) kwamen tweeënhalve seconde tekort ten opzichte van de leidende Toyota en moeten voorlopig genoegen nemen met een vierde plaats, nog achter de #3 Rebellion van Thomas Laurent, Nathanaël Berthon en Gustavo Menezes. De wagen van DragonSpeed, waarin onder meer Renger van der Zande zetelt, reed in de eerste kwalificatiesessie naar een vijfde tijd. Conway, Lopez en Kobayashi hadden overigens geluk dat ze überhaupt in staat waren om de snelste ronde te noteren, aangezien de eerstgenoemde betrokken was bij het onderstaande incident. De LMP2-bolide van DragonSpeed keerde na een spin terug op de baan, op het moment dat de #7 Toyota juist langsreed.

H_fTSnvs9rc

Nyck de Vries, Giedo van der Garde en Frits van Eerd vonden zichzelf na de kwalificatiesessie terug op een achtste plaats in de LMP2-klasse, wat een zestiende stek overall betekent. Het Nederlandse trio kwam tot een 3.28,909 en was daarmee twee tellen langzamer dan de leider in de klasse, de LMP2-bolide van DragonSpeed met onder meer Pastor Maldonado achter het stuur. Job van Uitert (20), die samen met Formule E-kampioen Jean-Eric Vergne en Roman Rusinov een wagen van G-Drive in de LMP2 bestuurt, bezette na afloop van de eerste kwalificatie een negende plek in de LMP2-klasse. De bestgeklasseerde Nederlander in de LMP2-klasse werd uiteindelijk Ho-Pin Tung, die met zijn teammaten van Jackie Chan DC Racing op P6 eindigde. In het ultracompetitieve GTE Pro-veld kwam Nicky Catsburg op het 13,6 kilometer lange circuit slechts 1,9 seconden tekort ten opzichte van de leider, toch vond hij zichzelf en zijn BMW MTEK-collega's pas terug op de achtste plaats. De Ford GT van Andy Priaulx, Jonathan Bomarito en Harry Tincknell voert voorlopig de ranglijst aan. De GTE Am-bolide van Jeroen Bleekemolen en consorten had moeite om op snelheid te komen en realiseerde de langzaamste tijd van alle bolides die in actie kwamen op woensdagavond. Het tweede gedeelte van de kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans vindt vanavond (donderdag) plaats en wordt live uitgezonden door Eurosport.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'