Toyota keerde in 2024 terug in de Formule 1. Het grote Japanse automerk ging een technische samenwerking en sponsordeal aan met Haas en stelde ook haar windtunnel in Keulen ter beschikking. RacingNews365 en Formula.hu wisten toen al te melden dat het wellicht een opmaat moest zijn naar een volledige terugkeer als fabrieksteam, mogelijk zelfs met een eigen motor.
Tot nu toe hield Toyota iedere keer de boot af, maar Masaya Kaji, de Toyota-topman voor motorsport, hint nu tegenover Motorsport.com wél op een volledige terugkeer in de koningsklasse van de autosport. Toyota ging tussen 2002 en 2009 al als fabrieksteam door het leven en boekte recent ook grote successen in het WEC (World Endurance Championship) en de Dakar Rally.
"We bestuderen natuurlijk de huidige technologieën én de technologieën voor 2026", vertelt Kaji. "Ik heb het gevoel dat we geleidelijk die route bewandelen. We bevinden ons nog niet in een stadium waarin we al onze middelen gaan inzetten. Wat er na 2030 gebeurt, is echter nog onzeker. We werken aan verschillende nieuwe technologieën, dus of onze visie aansluit bij de Formule 1, valt nog te bezien."
Toch sluit Kaji niets uit. Hij gaat zelfs in op coureurs. "Als we ons eigen team hadden, konden we kiezen welke coureurs we in de auto zetten. In die zin zou het ons inderdaad dichter bij coureurs in de Formule 1 brengen. Maar realistisch gezien moeten we evalueren hoeveel geld en hoeveel personeel er nodig is om het voor elkaar te krijgen."
Meest gelezen
Praat mee!