In de Formule 1 gaat het net als bij andere grote sporten vaak alleen over de grote teams en sporters. Met een spannende strijd om het kampioenschap, gaat de aandacht dan ook vooral uit naar Red Bull, McLaren, Max Verstappen en Lando Norris. Daarachter heeft Haas echter een geweldige prestatie geleverd. Het kleinste team op de grid staat namelijk op de zevende plaats in het constructeurskampioenschap.
Vorig jaar had Haas tijdens de kwalificatie vaak een snelle bolide in handen en kon vooral Nico Hulkenberg op zaterdag een sterke indruk achterlaten. Tijdens de races was de terugval alleen veel te groot, waardoor het team van toenmalig teambaas Guenther Steiner op de laatste plaats eindigde. De flamboyante teambaas verliet het team in de winter en werd vervangen door Ayao Komatsu. De Japanner heeft een achtergrond in engineering en werkt al vanaf 2016 voor Haas.
Onder zijn leiding heeft het team een grote stap gezet. Kevin Magnussen en Hulkenberg vechten regelmatig om een plaats in de top tien en verzamelden dit seizoen in totaal al 31 punten. Daarom strijdt Haas nog volop om de zesde plaats in het kampioenschap, die Visa Cash App RB momenteel in handen heeft. Het zusterteam van Red Bull besloot dan ook om Daniel Ricciardo aan de kant te schuiven en Liam Lawson de kans te geven, want men wil er alles aan doen om Haas achter zich te houden.
Dat zal niet eenvoudig worden, aangezien Haas nog met een flinke update zal komen voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin. Natuurlijk is het nog maar de vraag hoeveel die upgrade gaat brengen, zeker nu meerdere teams terugvielen met nieuwe onderdelen. De resultaten uit de windtunnel en de simulator komen namelijk niet altijd overeen met de data van het circuit.
Anderen bekeken ook:
Haas & Toyota
Wat het verhaal van Haas dit seizoen echter nog interessanter maakt, is dat het team ook naast de baan een groot project op touw heeft gezet. Op vrijdag werd namelijk officieel bekend dat Haas samen gaat werken met Toyota, zoals RacingNews365 in samenwerking met Formula.hu eerder dit jaar al meldde.
Achter de schermen is Haas, en vooral Komatsu, hard bezig geweest om de samenwerking tussen het team en de befaamde autofabrikant op te zetten. Dat die opzet is geslaagd, laat eens te meer de ambities van Komatsu zien. De Japanner heeft met zijn ervaring direct een koers uiteengezet bij het kleine F1-team en bevestigt dat met de komst van Toyota.
Het team heeft gecommuniceerd dat er in eerste instantie een technische samenwerking plaats gaat vinden en dat het logo van Toyota GAZOO Racing ook op de Haas-bolides komt te staan. Het gaat om een knappe prestatie, aangezien er de komende jaren nog altijd Ferrari-motoren achterin de Haas-bolides zullen liggen. Daarnaast worden de moderne F1-faciliteiten van Toyota in Keulen nieuw leven ingeblazen, want Haas gaat gebruik maken van de fabriek in Duitsland.
En dat lijkt een belangrijke zet richting de toekomst te zijn. De Formule 1 is populair en met de introductie van nieuwe motoren in 2026 wordt de sport nog interessanter voor grote automerken. Gezien de stevige samenwerking die Haas en Toyota aangaan, mag dan ook niet worden uitgesloten dat Toyota op de lange termijn een volgende stap zal zetten in de samenwerking tussen de twee partijen.
Hoop
Tot en met 2028 racet Haas nog met Ferrari-motoren, maar wellicht is er daarna ruimte om verder te gaan met Toyota-motoren. Dat betekent echter wel dat Toyota nu al, of in ieder geval op korte termijn, aan de slag moet gaan met het ontwerp en de bouw van de motor. De nieuwe motoren zijn namelijk zeer complex en het zou circa 5 jaar duren om ze überhaupt gereed te hebben. Nu kan Toyota wel leunen op veel ervaring met hybride-motoren. Daarom zou het ook mogelijk moeten zijn om de motoren binnen een korter tijdsbestek gereed te hebben.
Er hangt wel een flink financieel plaatje aan de F1-motoren. De kosten zouden rond de 200 miljoen dollar per jaar liggen, al zal een groot bedrijf als Toyota daar echter niet wakker van liggen. Mocht men besluiten om zelf F1-motoren te gaan bouwen, zal Toyota dit vol overtuiging doen om zodoende eindelijk ook in de Formule 1 te kunnen winnen. Dat is hen tussen 2002 en 2009 niet gelukt, terwijl Toyota in bijna alle andere grote raceklassen ter wereld wél succesvol is geweest.
Of men de volgende stap ook zal zetten, moet nog blijken, maar feit is wel dat het om een meesterzet van Komatsu gaat. De samenwerking met Toyota levert Haas namelijk een schat aan ervaring en technische mogelijkheden op. Het team kan dat goed gebruiken nu ze een volgende stap naar voren willen zetten. Haas zal niet van de ene op de andere dag over eenzelfde budget als de topteams beschikken, waardoor ze uit een ander vaatje moeten tappen.
Dat doet men door met Toyota samen te werken, waar Esteban Ocon heel blij mee zal zijn. Ongetwijfeld zal het een van de voornaamste redenen zijn geweest voor de Fransman om vanaf volgend jaar de overstap te maken naar het team, waar hij naast rookie Oliver Bearman komt te rijden.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!