Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Worstelende Verstappen niet opgewassen tegen pijlsnel Mercedes

Na afloop van de trainingsdag lijken er voor Red Bull en Max Verstappen weinig aanknopingspunten te zijn. Vooralsnog is Mercedes superieur, en moet de Nederlander zeker tijdens de kwalificatie vooral in zijn spiegels kijken.

Aan het einde van eerste dag van het Italiaanse Grand Prix-weekend lijkt niemand er nog hoop op te hebben dat de afschaffing van de party modus op zaterdag voor grote veranderingen kan zorgen vooraan het veld. Het verschil tussen Verstappen en Lewis Hamilton en Valtteri Bottas is daarvoor helaas, in ieder geval dit raceweekend, te groot. In Monza draait het allemaal om slipstream en motorvermogen, maar de verschillen aan het einde van de vrijdagse trainingen waren dusdanig groot dat Mercedes ook zonder die slipstream en zonder die party modus onbedreigd naar de poleposition lijkt te kunnen rijden. Vooraf had Max Verstappen er ook al weinig hoop op dat het voor opschudding had kunnen zorgen.

Verstappen worstelt met balans in Italië

Die hoop zal na de vrijdag wederom geslonken zijn. De Nederlander had geen tijd om zich druk te maken over de Honda-motor. Op vrijdag maakte hij zich vooral druk om de balans van zijn RB16, want die was nog allesbehalve optimaal. In de eerste vrije training werd dat pijnlijk duidelijk toen hij de controle over zijn bolide te midden van de Variante Ascari plots verloor. Als gevolg zal er van vrijdag op zaterdag een nieuwe vloer onder de RB16 van de Nederlander worden geschroefd. Als een geluk bij een ongeluk raakte zijn auto verder niet heel zwaar beschadigd en had het geen grote invloed op het verloop van zijn trainingsdag en dus het verloop van het Italiaanse raceweekend van de Nederlander. Blij was Verstappen er logischerwijs allerminst mee. Na afloop van de trainingen werd duidelijk dat de RB16 weer 'ouderwets' lastig te besturen was, iets dat vorig weekend juist niet meer het geval was. "Dit was geen goede dag voor ons. De balans en grip waren niet in orde", zo vertelde de 22-jarige coureur na afloop. Vooral de zachte banden kreeg Red Bull totaal niet aan het werk. In de avond zal het team in de simulator in de fabriek in Milton Keynes naarstig op zoek gaan naar een oplossing voor het bandenprobleem, zo heeft RacingNews365 vernomen. Analyse gaat verder onder de afbeelding

Mercedes (nog) niet geraakt door verbod party modus

Uiteraard is het zoals altijd lastig om in te schatten van welke motormodi de Formule 1-teams op vrijdag gebruik maken, maar Mercedes was tijdens de twee eerste oefensessies in ieder geval niet te stuiten. Alle teams waren logischerwijs druk bezig met het uitproberen van de motorstanden, zodat de motorleveranciers nog wat laatste wijzigingen zouden kunnen maken in aanloop naar de kwalificatie. Ruim acht tienden van een seconde namen de Mercedes-coureurs in de vrije trainingen afstand. Die tijden, van de kwalificatiesimulaties, zeggen echter niet alles. Op de langere runs waren Lewis Hamilton en Valtteri Bottas namelijk ook niet te stoppen. Het lijkt er eerder op dat Mercedes, zoals teambaas Toto Wolff al voorspelde, in de race juist profijt zal hebben van de nieuwe regels. Op de zachte band gaf Verstappen in zijn longrun ongeveer een halve seconde toe op Hamilton en 1.2 seconden (!) op Valtteri Bottas op dezelfde banden. De longrun van Hamilton op de medium en de longrun van Bottas op de harde band waren tot overmaat van ramp beiden ook sneller dan die van Verstappen op de zachtste compound. Het lijkt dan ook een zeer lastige opgave te worden voor Verstappen om het Mercedes dit weekend lastig te kunnen maken. Zelfs al weet Red Bull op zaterdag de balans aanzienlijk te verbeteren, dan is het gat op het eerste gezicht te groot. Analyse gaat verder onder de afbeelding .

Moet Verstappen vrezen voor zijn derde plek?

Red Bull heeft met Verstappen dit seizoen bij wijze van spreken een abonnement op (op zijn minst) de derde plaats. Al zes races op rij stond de Nederlander op het podium, alleen tijdens de openingsrace viel hij uit en kon hij geen gooi doen naar eremetaal. Om die reeks dit weekend door te zetten zal de Nederlander tijdens de kwalificatie wel zijn beste beentje voor moeten zetten. AlphaTauri en McLaren stonden tijdens de tweede vrije training akelig dichtbij de Nederlander - Gasly en Norris zelfs voor hem - maar bij een kijkje op de lijst met afgepakte tijden pronkt de naam van Daniel Ricciardo bovenaan. Zijn ronde, op papier goed genoeg voor de derde snelste tijd achter het Mercedes-duo, werd afgepakt omdat hij de track limits lichtjes overschreed. Ook Renault staat er dus weer heel goed bij, op het circuit waar ze op papier het beste uit de voeten kunnen. De verschillen in het middenveld, waar vandaag ook het worstelende Red Bull bij hoorde, zullen tijdens de kwalificatie sowieso minimaal zijn. Een seconde kan het verschil maken tussen de derde of een zestiende plek, zo zagen we op vrijdag. Een vlekkeloos rondje is dus cruciaal voor Verstappen op zaterdag om zich te verzekeren van de derde plaats. Want als het aankomt op racepace bevindt hij zich niet voor het eerst dit seizoen weer in niemandsland. De Red Bull-coureur was aanzienlijk slomer dan het Mercedes-duo, maar achter hem kon niemand aan zijn tijden tippen. Als hij zich verzekert van de derde plaats, dan kan het dus een eenzame race worden voor de Nederlander. Voor echt spektakel moeten we waarschijnlijk rekenen op de kwalificatie op Monza, waarbij de slipstream van groot belang is. Net als vorig jaar worden er chaotische taferelen verwacht op The Temple of Speed . Niemand zal vooraan willen rijden, wat op weg naar parabolica bijzondere beelden kan op gaan leveren. Met medewerking van Dieter Rencken .

Viaplay
x
Max Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"