Dit weekend barst het Formule 1-geweld echt los in Bahrein. Na jaren van Mercedes-dominantie hoopt Red Bull dit jaar uit de startblokken te kunnen schieten en het de grote rivaal vanaf de eerste dag moeilijk te kunnen maken. Na afloop van de testdagen waren de eerste voortekenen er al dat er een scheurtje was ontstaan in het normaal zo solide Mercedes-pantser. Ook na de eerste twee vrije trainingen heeft het er alle schijn van dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas er dit jaar toch echt even goed voor moeten gaan zitten. Want na de eerste trainingsdag kan er voorzichtig een balans worden opgemaakt die positief uitvalt voor Red Bull. Kijkend naar de eerste vrije training was het Max Verstappen die de snelste man op de baan was. Hij was drie tienden van een seconde sneller dan Bottas en zelfs ruim een halve seconde sneller dan Hamilton, maar de omstandigheden van die eerste training - die werd verreden onder daglicht - waren niet representatief voor de kwalificatie en de race. Die worden namelijk op ongeveer hetzelfde tijdstip als de tweede vrije training verreden. Ook tijdens die training was het echter Max Verstappen die er in de kwalificatiepace ijzersterk uitzag en in zijn Red Bull RB16B naar de snelste tijd reed. Hij was met een 1.30,847 de snelste man op de baan, gevolgd door Lando Norris (+ 0.095) en Lewis Hamilton (+ 0,235). De topsnelheden tonen daarentegen aan dat Red Bull het op de rechte stukken nog rustig aan deed en de Honda-motor in vergelijking met de Mercedes-motor nog niet helemaal maximaal stond. Verstappen klokte namelijk een topsnelheid van 311,5 kilometer per uur, tegenover respectievelijk 314,4 en 320,3 voor Lewis Hamilton en Lando Norris. AlphaTauri was op haar beurt wel vol gas aan het geven en klokte hogere snelheden dan Red Bull, wat betekent dat Verstappen en zijn team nog niet het achterste van de tong hebben laten zien als het aankomt op de ware kwalificatiesnelheid. Marko bevestigt dat tegenover RacingNews365: "We kunnen er nog een schepje bovenop doen, net als Mercedes." Analyse gaat verder onder de afbeelding .
Net als tijdens de testdagen lijkt de kwalificatiepace dus de achilleshiel van Mercedes te zijn, omdat de auto zich nog niet gedraagt zoals de coureurs willen. De balans weliswaar al beter dan twee weken geleden het geval was, toch is er duidelijk nog ruimte voor verbetering bij de kampioenen. Dat onderschrijft iedereen bij het team, van Toto Wolff tot Lewis Hamilton en van Andrew Shovlin tot Valtteri Bottas, waarvan laatstgenoemde de wagen van tijd tot tijd zelfs onbestuurbaar noemde. Dat was overigens tijdens de langere runs, waarbij Bottas duidelijk toegaf op teamgenoot Hamilton. De Brit zat op zijn beurt tijdens zijn lange run dichter op Red Bull dan in de snelle runs. Hamilton en Verstappen leken namelijk ongeveer even snel te zijn tijdens de langere run op de medium band. De Nederlander was net wat sneller, maar beiden klokten ze gemiddeld een rondetijd van 1.37,5. Daarmee waren ze met afstand de snelsten van het veld. Red Bull-coureur Sergio Perez moest gemiddeld vier tienden toegeven op het duo, terwijl de klagende Bottas in geen velden of wegen te bekennen was. Het komt er dus op neer dat Red Bull op basis van de eerste trainingsdata het te kloppen team is tijdens de kwalificatie op zaterdag, zeker met de kennis dat Honda op vrijdag het nog rustig aan deed. Natuurlijk was op vrijdag geen enkel team al op volle oorlogssterkte aan het opereren. De hamvraag zal dan ook zijn hoeveel tijd Mercedes kan winnen als het op zaterdag met vol vermogen rijdt tijdens de o zo belangrijke kwalificatie. De favorietenrol moet aan de hand van deze data echter toch echt naar Red Bull gaan. Op racepace lijken Verstappen en Hamilton zondag dus vooral met elkaar in gevecht te moeten, maar eerst zal er natuurlijk gekwalificeerd moeten worden. Daarin lijkt de Mercedes W12 in het nadeel te zijn, omdat de balans niet is zoals het team wilt. Aangezien Verstappen en Hamilton elkaar op racepace weinig toegeven, wordt de kwalificatie daarom extra belangrijk. Rond de klok van 17:00 uur weten we zaterdagmiddag meer.
Meest gelezen