Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 neemt in Abu Dhabi afscheid van meerdere mensen en zaken

Het wordt een emotioneel Grand Prix-weekend in Abu Dhabi. Niet alleen wordt er nog om veel plekken gestreden, ook zullen veel mensen afscheid nemen van de sport, of in ieder geval van hun huidige team.

Nu alle twee de wereldkampioenschappen al beslist zijn, zal het dit weekend ietsjes minder spannend en emotioneel zijn, maar dat er niets meer op het spel staat is absoluut niet waar. Ferrari en Mercedes strijden nog om plek twee, net als Charles Leclerc en Sergio Perez, terwijl ook de strijd tussen de andere teams in het middenveld nog heel spannend is. Alpine en McLaren strijden om P4, Aston Martin en Alfa Romeo om P6 en Haas en AlphaTauri om P8. Alleen Williams vecht eigenlijk nergens meer om, tenzij ze een wonder verrichten en plots met twee coureurs op het podium eindigen. Dat lijkt zeer onwaarschijnlijk. Tegelijkertijd zal de GP van Abu Dhabi ook de laatste race worden van een aantal coureurs. Sommigen nemen helemaal afscheid van de sport, anderen hopen volgend jaar nog als reserve terug te kunnen komen, terwijl een handvol coureurs van werkgever wisselt. We zetten alles op een rijtje.

Daniel Ricciardo

Wie had dat gedacht toen hij twee jaar geleden neerstreek bij McLaren? Daniel Ricciardo en de Britse formatie leken samen de perfecte combinatie te zijn, maar niets bleek minder waar. Het wilde wel aarden, maar totaal niet vlotten. Ondanks zijn verrassende overwinning vorig jaar in Italië, kwam de Australiër nooit echt goed uit de verf bij McLaren. Zijn contract liep eigenlijk nog een jaar door, maar toen Lando Norris dit jaar opnieuw zijn teamgenoot alle hoeken van het circuit liet zien, wist McLaren genoeg en besloten ze Ricciardo uit te kopen en een nieuwe coureur aan te trekken: Oscar Piastri. Voor Ricciardo was er geen nieuw F1-zitje beschikbaar. In een avontuur bij Haas of Williams had hij geen zin, dus verdwijnt hij in 2023 van de grid. Mogelijk strijkt hij neer bij Red Bull in een rol als reserve, maar op de voorgrond zullen we hem daar niet zien. Het is de vraag of het een definitief afscheid is van Ricciardo. Zelf mikt hij op een terugkeer in 2024, maar aangezien zijn marktwaarde zo ver is gedaald, vrezen we eigenlijk het ergste voor de Australiër. Maar goed, misschien kan hij hoop putten uit de terugkeer van Magnussen dit jaar en Hulkenberg (waarschijnlijk) volgend jaar.

1592788634528194560

Saying goodbye to the team back home at the MTC. 🧡🇬🇧 Thank you, @DanielRicciardo . pic.twitter.com/HX9oygckTN — McLaren (@McLarenF1) November 16, 2022

Sebastian Vettel

In het geval van Sebastian Vettel is het wel een vrijwillig vertrek. Na vier kampioenschappen bij Red Bull wist hij zichzelf niet onsterfelijk te maken bij Ferrari. Toch heeft hij een plekje veroverd in het hart van menig Formule 1-fan, maar ook in de paddock is de Duitser zeer geliefd. De wil om tot het gaatje te gaan voor overwinningen ebde langzaam weg en dus besloot hij eerder dit jaar zijn vertrek aan te kondigen. Na 299 races zal hij op zondagmiddag de deur achter zich dicht trekken. Zo komt er een einde aan de F1-carrière van een van de meest succesvolle coureurs ooit. Het is oude rot Fernando Alonso die Vettel zal vervangen bij Aston Martin. Hij komt over van Alpine.

Nicholas Latifi

Een lieve jongen, maar het mag eigenlijk een klein wonder worden genoemd dat hij in totaal drie seizoenen af heeft mogen werken. Gaf door middel van zijn vaders portemonnee belangrijke steun aan Williams naast de baan, maar op de baan voegde hij eigenlijk nooit iets toe. Toch scoorde de Canadees tot drie maal toe punten in (tot op heden) 60 races. In Hongarije en België vorig jaar en dit jaar in Japan. Verder was hij niets meer dan een grijze achterhoedecoureur. Hij doet geen vlieg kwaad, maar in de Formule 1 had hij niets te zoeken. Waar zijn toekomst ligt? Dat is niet duidelijk. IndyCar, of mogelijk de IMSA-klassen. Een totaal waardeloze coureur is hij natuurlijk ook weer niet. Hij wordt volgend jaar bij Williams vervangen door Logan Sargeant, mits de jonge Amerikaan genoeg superlicentiepunten verzameld.

Mick Schumacher

Helemaal 100% zeker is dit op het moment van schrijven niet, maar het lijkt onvermijdelijk dat Mick Schumacher zijn zitje bij Haas gaat verliezen aan Nico Hulkenberg. De Duitser, de zoon van Michael Schumacher, had zijn achternaam altijd mee, maar presteerde het afgelopen seizoen niet sterk genoeg om Guenther Steiner en Gene Haas te overtuigen dat hij de man van de toekomst is. In het proces reed hij een aantal VF-22's aan gort, waarmee hij geen punten scoorde bij de hoge Haas-piefen. Intern boterde het ook niet (meer) tussen het Haas- en het Schumacher-kamp. Ralf Schumacher haalde regelmatig uit richting Steiner, die dus voor Hulkenberg gaat kiezen. Het team wil zekerheid en punten. In dat functieprofiel lijkt de naam van The Hulk beter te passen.

Nieuw jaar, nieuw team, nieuwe coureurs

Door het vertrek van Vettel kwam de coureursmarkt eerder dit jaar ook in een stroomversnelling. Alonso sprong snel in het gat bij Aston Martin, omdat Alpine weigerde een nieuw, meerjarig contract te geven aan de Spanjaard. Het vrij gekomen stoeltje bij Alpine is voor Pierre Gasly. Eindelijk laat Red Bull hem weer vliegen. Uitvliegen wel te verstaan, naar het Franse team, zodat hij eindelijk weer op zoek kan gaan naar succes, in plaats van tweede viool spelen bij AlphaTauri. En dus draaide de carrousel verder. Het stoeltje bij AlphaTauri werd niet opgevuld door een andere coureur die all fulltime een zitje had. En ook een Red Bull-junior werd niet ingevlogen. Nee, de keuze viel op Nyck de Vries, een tweede Nederlander in F1! De man uit Sneek had een verwoestende indruk achtergelaten toen hij in Italië in mocht vallen voor Alexander Albon. Bij zijn debuut in F1 scoorde hij, nota bene in de slechtste wagen van het veld, meteen punten. Nico Hulkenberg wist het toch weer te flikken, na drie seizoenen aan de zijlijn en supersub stapt hij in 2023 in bij Haas voor een fulltime zitje. Oscar Piastri is tot slot een nieuwe naam. Hij stapt in de McLaren-bolide, nadat het team dus helemaal klaar was met Ricciardo. En zo zijn alle zitjes weer gevuld.

Hamiltons recordreeks?

Dit is nog onder voorbehoud, want wie weet wint hij wel in Abu Dhabi! Maar doet hij dat niet, dan zal het het eerste Formule 1-seizoen zijn waarin hij geen zege pakt. In zijn vorige vijftien seizoenen deed hij dat namelijk wel, in totaal meer dan honderd GPs schreef hij op zijn naam! Maar nadat Mercedes dit jaar een mindere auto produceerde, kwam Hamilton er niet aan te pas. Wel kwam hij een enkele keer dicht bij, want de laatste maanden gaat het steeds beter, maar vooralsnog was het alleen George Russell die op de bovenste trede van het ereschavot plaats mocht nemen. Dat deed hij vorig weekend in Brazilië.

Porpoising?

Porpoising, porpoising, porpoising. In de eerste helft van het jaar hoorde je niets anders in de Formule 1, maar inmiddels lijken bijna alle teams van het probleem af te zijn waarbij de auto's op een naar over het asfalt stuiteren. Sinds er wat wijzigingen zijn doorgevoerd aan de vloeren van de F1-bolides, midden in het seizoen, onder het mom van veiligheid, horen we er eigenlijk niemand meer over. Volgend jaar moet het al helemaal verleden tijd zijn, want na hevig gelobby van Mercedes werden de regels voor 2023 namelijk wat aangepast. Zo moeten de vloerranden verplicht 15 millimeter omhoog en wordt ook het beginpunt van de diffuser verhoogd. Al met al wordt het een emotionele laatste race van het jaar, met veel verschillende verhaallijnen. En daarna? Dan moeten we ruim drie maanden wachten tot de eerste race. Dat worden lange dagen.

Kleine spiegels

Een kleinigheidje. Of ja, volgend jaar niet meer, want de zijspiegels worden dan een stuk groter gemaakt. De reden? Eigenlijk zijn ze nu heel klein en bieden ze de coureurs niet heel veel hulp. Volgend jaar moeten de coureurs weer wat meer kunnen zien en hoeven we dus geen doldwaze acties zoals onderstaande meer te aanschouwen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"